לעישון השפעה שלילית על התוצאות בחולים לאחר רה-וסקולריזציה כלילית (J Am Coll Cardiol)

עישון מלווה בתוצאות קליניות גרועות יותר, בעיקר אוטם שריר הלב, בחולים לאחר PCI (Percutaneous Coronary Intervention) או CABG (Coronary Artery Bypass Grafting), ממצאים השוללים את קיומו של “פרדוקס העישון” כאשר בוחנים את ההשפעה של עישון לאורך זמן. ממצאי מחקר SYNTAX פורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

באופן תיאורטי עלה אפשרות לפרדוקס מעשנים, כאשר עלתה סברה כי במעשנים המפתחים מחלת לב התוצאות טובות יותר לאחר רה-וסקורליזציה ואף לאחר אוטם שריר הלב. עם זאת, במעשנים לרוב אוטם שריר הלב מתפתח עשר שנים מוקדם יותר בהשוואה ללא-מעשנים, ובמידה ושורדים את האירוע הנ”ל, אזי מעשנים הם צעירים יותר עם פחות מחלות רקע בהשוואה ללא-מעשנים ומכאן התוצאות הטובות צפויות בכל מקרה. לכן, יש לתקן למשתנים אלו וכאשר עושים כף מוצאים כי התוצאות במעשנים אינן טובות יותר, בהשוואה ללא מעשנים.

יתרה מזאת, הרגלי העישון בעת הופעת אוטם שריר הלב או בעת רה-וסקולריזציה אינם מעידים באופן מדויק על המתרחש במהלך המעקב. לדוגמא, 17.9% מהמשתתפים במחקר שינו את הרגלי העישון במהלך מעקב בן חמש שנים. לא-מעשנים לרוב ממשיכים להימנע מעישון, אך במעשנים בהווה חל שינוי בהרגלי העישון, בעיקר כאשר עוקבים אחריהם במשך חמש שנים, כאשר במידה ולא היו אירועים חריגים נוספים הם עשויים להאמין כי הם יכולים לשוב ולעשן.

מחקר SYNTAX הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, אקראי, להשוואת PCI וניתוח CABG בחולים עם מחלת עורקים כלילית מורכבת. מדגם המחקר כלל 1,793 חולים והרגלי העישון נקבעו בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים, שנה, שלוש וחמש שנים. תוצא הסיום של המחקר היה ההשפעה של עישון על תוצא סיום משולב שכלל תמותה, אוטם שריר הלב או אירוע מוחי לאחר חמש שנות מעקב.

בתחילת המחקר, 20% מהמשתתפים במחקר נהגו לעשן, אך שיעור זה צנח ל-8.6% לאחר שישה חודשים ועדיין עמד על 8.7% לאחר שנה אחת.

לאחר חמש שנים, החוקרים זיהו קשר בין עישון ובין עליה של 38% בסיכון לתוצא סיום משולב שכלל תמותה, אוטם שריר הלב או אירוע מוחי (p=0.035). עוד זוהה קשר בין עישון ובין עליה של 28% בסיכון לאירועים לבביים וצרברווסקולאריים מג’וריים (P=0.041).

בחולים שתמיד עישנו תועדו שיעורים גבוהים יותר של אוטם שריר הלב ותרומבוזיס של התומכן או חסימה של השתל, אם כי לא תוארו הבדלים בשיעורי רה-וסקולריזציה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי עישון הביא לעליה בלתי-תלוי בסיכון לתוצאות גרועות יותר בהיקף של 52% בחולים לאחר CABG ו-26% בחולים לאחר PCI.

J Am Coll Cardiol 2015; 65:1107-1115

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה