קרדיולוגיה

הוספת חומצה פולית לאנאלאפריל הפחיתה הסיכון להופעת שבץ ראשון במטופלים עם יתר לחץ דם וללא היסטוריה של שבץ או אוטם שריר הלב (JAMA)

ע”פ מחקר שפורסם אמש ב-JAMA טיפול משולב שכולל חומצה פולית ו-enalapril במטופלים עם יתר לחץ דם (יל”ד) וללא היסטוריה של שבץ או אוטם שריר הלב (MI) הפחית באופן מובהק את הסיכון להופעת שבץ ראשון, בהשוואה לטיפול באנאלאפריל בלבד.

ברקע מציינים המחברים כי קיימת אי וודאות לגבי היעילות של חומצה פולית במניעה ראשונית של שבץ בשל מידע מוגבל ולא עקבי. מטרת החוקרים הייתה לבחון את ההיפותיזה לפיה שילוב של אנאלאפריל ביחד עם חומצה פולית הוא אפקטיבי יותר בהפחתת הסיכון לשבץ בהשוואה לאנאלאפריל בלבד, בקרב אוכלסיה מבוגרת עם יל”ד. המחקר נערך בסין.

המחקר , שנקרא המחקר הסיני למניעה ראשונית של שבץ, היה אקראי וכפול סמיות שבוצע בין מאי 2008 לאוגוסט 2013 ב-32 קהילות במחוז גי’אנגסו ואנהוי בסין. השתתפו במחקר בסה”כ 20,702 מבוגרים עם יל”ד וללא היסטוריה של שבץ או MI .

המשתתפים עברו ריבוד לפי מבנה גנטי (CC, CT  ו-TT) והוקצו באקראי לקבלה באופן כפול סמיות טבליה אחת שהכילה קומבינציה שהכילה אנאלאפריל 10 מ”ג וחומצה פולית במינון 0.8 מ”ג, או טבליה שהכילה אנאלאפריל 10 מ”ג בלבד.

יעד המחקר המרכזי היה אירוע שבץ ראשון. יעדים משניים כללו אירוע שבץ איסכמי ראשון, אירוע שבץ מדמם ראשון, MI , שילוב של אירועים קרדיווסקולרים הכוללים תמותה קרדיווסקולרית, MI , ושבץ, ותמותה מכל סיבה.

החוקרים מדווחים כי במהלך הטיפול שנמשך 4.5 שנים, הטיפול המשולב, בהשוואה לאנאלאפריל בלבד השיג ירידה בסיכון לשבץ ראשון : 2.7% לעומת 3.4%, סיכון יחסי של 0.79 , ברווח בר סמך של בין 0.68-0.93 . באשר לשבץ איסכמי ראשון גם נמצא סיכון מופחת לשילוב : 2.2% לעומת 2.8%, סיכון יחסי 0.76, בטווח 0.64-0.91.

הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים לרבות תמותה קרדיווסקולרית, MI , ושבץ היה 3.1% בקבוצת הטיפול המשולב לעומת 3.9% בקבוצת האנאלאפריל, סיכון יחסי של 0.8, בטווח 0.69-0.92 .

הסיכון היחסי לשבץ מדמם בקבוצת הטיפול המשולב היה 0.93, בטווח בין 0.65-1.34 (לא מובהק), ולגבי MI הוא היה 1.04 (בטווח 0.6-1.82 , לא מובהק) וכן גם לגבי תמותה מכל סיבה (0.94, 0.81-1.1) – כלומר ללא הבדל מובהק ביעדים אלה בין הטיפול המושלב לאנאלאפריל בלבד.

החוקרים מציינים כי לא היו הבדלים מובהקים גם בדיווח על תופעות לוואי בין שתי הקבוצות.

מסקנות החוקרים הן שמבין מבוגרים סינים עם יל”ד , ללא היסטוריה של שבץ או MI , טיפול משולב של אנאלאפריל + חומצה פולית מפחית באופן מובהק את הסיכון להופעת שבץ ראשון. מימצאים אלה , הם מדגישים, עקביים עם תועלות של חומצה פולית בין מבוגרים עם יל”ד ורמות בסיסיות נמוכות של חומצה פולית.

JAMA. Published online March 15, 2015. doi:10.1001/jama.2015.2274

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה