קרדיולוגיה

חומצות שומן אומגה שלוש מספקות הגנה מפני רימודלינג ופיברוזיס לאחר אוטם שריר הלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACC)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה- American College of Cardiology, עולה כי בחולים עם אוטם שריר הלב המטופלים בחומצות שומן אומגה-שלוש במינון גבוה, בשילוב עם טיפול סטנדרטי, חל שיפור משמעותי בתפקוד ומבנה הלב, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול תרופתי סטנדרטי בלבד.

בקרב חולים שטופלו בחומצות שומן אומגה-שלוש במינון של 4 גרם ביום, בדיקת MRI הדגימה ירידה משמעותית במדדי LVESVI (Left Ventricular End Systolic Volume Index) ו-MECVF (Myocardial Extracellular Volume Fraction).

אחד המאבקים שנותרו פתוחים בנסיונות לשיפור הטיפול הרפואי בחולים נוגע לתקופה בסיכון גבוה לאחר אוטם שריר הלב. למרות כל הטיפולים ולמרות שחל שיפור ניכר בשיעורי התמותה, חלק מהתוצאות, דוגמת הפרעות קצב או תמותה פתאומית, נותרו ללא שינוי משמעותי. כעת החוקרים התמקדו בהשפעה האפשרית של חומצות שומן אומגה-שלוש על רימודלינג חדרי, השפעתן על התכווצות הלב והשפעתם על על האזור בשריר הלב שלא נפגע מהפגיעה באספקת הדם.

מחקר OMEGA-REMODEL כלל 358 חולים לאחר אוטם שריר הלב, שחולקו באקראי לטיפול בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש או פלסבו תואם. שישה חודשי טיפול בחומצות שומן רב-בלתי-רוויות הוביל לירידה משמעותית במדד LVESVI, סמן הקשור עם פרוגנוזה טובה יותר לאחר אוטם שריר הלב, בהשוואה למטופלים בפלסבו. החוקרים בחנו גם את שטח שריר הלב שלא נפגע עקב האוטם הלבבי (לפי מדד MECVF, מדד המשקף את היקף הפיברוזיס לאחר אוטם לבבי).

עוד זוהתה ירידה משמעותית בסמני דלקת דוגמת CRP ו-Myeloperoxidase, כמו גם ירידה ברמות ST2, שהוא סמן לחומרת רימודלינג לבבי שלילי ופיברוזיס של שריר הלב.

לאור השינוי במדדים אלו, החוקרים הציעו להשלים מחקר אקראי ומבוקר גדול יותר להערכת ההשפעה של חומצות שומן אומגה-שלוש במינון גבוה על תוצאי סיום ברורים בחולים לאחר אוטם שריר הלב.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה