קרדיולוגיה

ירידה במשקל מלווה בהקטנת גודל הפרוזדור ושומן פריקרדיאלי בחולים עם פרפור פרוזדורים (Am Heart J)

בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי וקבוע, ירידה במשקל מובילה לירידה משמעותית ברקמת שומן פריקרדיאלית ושינויים חיוביים במבנה הלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Heart Journal במהלך חודש פברואר.

ההתערבות להפחתת משקל הובילה לירידה משמעותית בנפח הפרוזדור השמאלי והימני ולירידה מובהקת במסת שריר הלב.

מדגם המחקר כלל 69 חולים שהשלימו בדיקת MRI של הלב בתחילת המחקר ולאחר 12 חודשים, כחלק ממחקר קליני גדול יותר להערכת ההשפעות של ירידה במשקל על פרפור פרוזדורים. ממצאי המחקר העיקריים פורסמו במהלך שנת 2013 ומהם עלה כי ירידה במשקל וטיפול בגורמי סיכון לבביים-מטבוליים עשויים להפחית את נטל פרפור פרוזדורים בנבדקים שמנים.

באשר להתערבות התזונתית, המשתתפים שחולקו לקבוצת ירידה במשקל הקפידו על דיאטה דלת-קלוריות (1,200 קילו-קלוריות ביום), עם מרשם לתכנית אימונים וייעוץ ואימון התנהגותי. בחולים אלו נרשמה ירידה של 15 ק”ג במהלך 12 החודשים, זאת בהשוואה לירידה של 3.9 ק”ג בלבד בקבוצת הביקורת.

בקבוצת ההתערבות, בדיקת MRI של הלב מצאה כי בחולים אלו תועדה ירידה גדולה יותר ברקמת השומן הפריקרדיאלי וירידה גדולה יותר במסת שריר הלב, בהשוואה לקבוצת הביקורת. עוד תועדה ירידה בנפח הפרוזדור השמאלי והימני.

החוקרים מאמינים כי ממצאי המחקר מעידים על מנגנון הפעולה התומך בתועלת של ירידה במשקל בהקלה על פרפור פרוזדורים במטופלים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר. רקמת שומן פריקרדיאלי תוארה בעבר כגורם סיכון להיארעות פרפור פרוזדורים וכן כמדד לחומרת פרפור פרוזדורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הגדלה של הפרוזדור השמאלי קשור באופן הדוק עם פרפור פרוזדורים, הן בשמנים והן בלא-שמנים, ולכן הפחתת נפח פרוזדור שמאלי שתוארה במחקר הנוכחי מתאימה לממצאים שתוארו בעבר לפיהם התערבות להפחתת משקל מביאה להפחתת פרפור פרוזדורים.

Am Heart J 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה