קרדיולוגיה

מחקר ה-ESCAPE מצביע על הפחתת תמותה בחצי ושיפור תפקודי במטופלים עם שבץ איסכמי העוברים התערבות אנדווסקולארית בהשוואה לטיפול הסטנדרטי (NEJM)

שבץ

טיפול אנדווסקולארי מהיר משפר תוצאות תפקודיות ומקטין את התמותה בכמחצית באירועי שבץ איסכמיים עם חסימת עורק פרוקסימאלית – כך עולה ממחקר ה-ESCAPE אשר הוצג במקביל בכנס הבינ”ל לשבץ (ISC) וב-New England Journal of Medicine .

מחקר ה-ESCAPE , כמו גם שני מחקרים נוספים , מחקר ה-EXTEND-1A ומחקר ה-SWIFT-PRIME מוסיפים לעדויות האחרונות שהתקבלו ממחקר ה-MR CLEAN , כאשר בכל 4 המחקרים הראו עדויות משכנעות לתועלת של טיפול אנדווסקולארי במטופלי שבץ מסויימים.

חוקרי ה-ESCAPE מצביעים על תועלת אבסולוטית של 25% בהשגת עצמאות תפקודית במטופלים שעברו טיפול אנדווסקולארי. הפער היה משמעותי ועשוי לבוא לידי ביטוי בין מעבר למצב סיעודי לעצמאות וחזרה לעבודה. גורמי המפתח להצלחה הטיפול האנדווסקולארי ע”פ החוקרים הם טיפול מהיר, עבודת צוות יעילה, ושימוש בטכנולוגיות האנדווסקולאריות המתקדמות – אשר מגדילים שיעורי חידוש הזרימה (רפרפוסיה) בעורק החסום.

במחקר ה-ECSAPE 3 נכללו 316 מטופלים עם שבץ איסכמי עם חסימה גדולה של העורק אשר חולקו באופן אקראי לטיפול מדיקלי סטנדרטי (כולל מתן tPA ) כאשר זה היה אפשרי, או טיפול סטנדרטי מדיקלי ביחד עם התערבות אנדווסקולארית. (מרביתה, 86%, באמצעות תומכנים (סטנטים) הניתנים להוצאה. נעשה שימוש רב מופעי ב-CT אנגיו בכדי לא לכלול בטיפול מטופלים עם אוטם רחב או זרימה צידית חלשה. בקבוצת ההתערבות הזמן החציוני מביצוע ה-CT להתערבות הראשונה היה 84 דקות. יעד המחקר המרכזי היה תוצאה על סולם מתואם ע”ש רנקין (mRS) והוא היה גבוה יותר בקבוצת הטיפול האנדווסקולארי, עם יחס סיכויים של פי 2.6 (בטווח בין 1.7-3.8) בשוואה לקבוצת הטיפול המדיקלי הסטנדרטי.

בנוסף, שיעור גבוה יותר באופן מובהק של מטופלים בקבוצת הטיפול האנדווסקולארי השיגו תוצאה תפקודית טובה (90 ימים של ציון mRS בין 0-2) , והתמותה בקבוצה זו הייתה גם נמוכה יותר באופן מובהק. להלן התוצאות המרכזיות – אחוזי הגעה ליעד המחקר  ב-SCAPE:
















יעד המחקר טיפול אנדווסקולארי ביקורת P
ציון mRS  בין 0-2 ב-90 יום  (%) 53.0 29.3 <.001
תמותה (%) 10.4 19.0 0.04

דימומים תוך מוחיים סימפטומטיים התרחשו ב-3.6% בקבוצת ההתערבות מול 2.7% בקבוצת הביקורת. החוקרים מציינים שמחקר ה-ESCAPE שונה משלושת המחקרים האחרים בכך שהייתה סלקטיביות קטנה יותר בבחירת המשתתפים וכן ניתן היה לגייס מטופלים עד 12 שעות ממועד התחלת הסימפטומים.

החוקרים מסבירים כי בכדי ליישם את מסקנות המחקר בפרקטיקה היום יומית יש לשנות את שיטת מיון המטופלים (טריאג’) המגיעים עם חשד לשבץ לבית החולים.

N Engl J Med. Published online February 11, 2015

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה