קרדיולוגיה

חשיבות שינויים תזונתיים וטיפול תרופתי במסגרת מניעה ראשונית להפחתת תמותה כלילית באנגליה (BMJ Open)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים כי שינויים בלחץ הדם הסיסטולי ורמות השומנים בדם הובילו להפחתה משמעותית בשיעורי התמותה עקב מחלת לב כלילית. במונחים אבסולוטיים, הירידה בשיעורי התמותה הייתה הגדולה ביותר באוכלוסיות עניות, בעיקר בשל ההבדלים בשיעורי מחלות אלו. עוד עולה מהנתונים כי לסטטינים תרומה חשובה בהקשר זה, אך עם הבדלים סוציו-אקונומיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הירידה בשיעורי התמותה עקב מחלת לב כלילית באנרלגיה בין 2000-2007 ולכמת את התרומה היחסית של טיפול תרופתי מונע ושינויים ברמת האוכלוסיה בלחץ הדם הסיסטולי וברמות כולסטרול בדם, תוך הערכת הבדלים בין שכבות סוציו-אקונומיות שונות.

החוקרים התבססו על משתתפים מאנגליה בגילאי 25 שנים ומעלה בין השנים 2000-2007. התוצא העיקרי של המחקר הוגדר כמספר מקרי התמותה שנמנעו או נדחו בשנת 2007 לפי המצב הסוציו-אקונומי.

בין השנים 2000 עד 2007 נמנעו או נדחו כ-20,400 מקרי תמותה, עקב ירידה בלחץ הדם ורמות כולסטרול באוכלוסיית אנגליה. הירידה הניכרת בלחץ הדם הייתה אחראית לכ-13,000 מקרי תמותה שנדחו או נמנעו. כ-1,800 מקרי תמותה שנמנעו או נדחו נבעו מהטיפול התרופתי וכ-11,200 מקרי תמותה נדחו או נמנעו בשל שינויים ברמת האוכלוסיה. הירידה בלחץ הדם מנעה שיעור גבוה כפליים של מקרי תמותה בשכבות סוציו-אקונומיות חלשות, בהשוואה לשכבות העשירות ביותר. הירידה ברמות כולסטרול הובילה לדחיית או מניעת 7,400 מקרי תמותה, כאשר כ-5,300 מקרים יוחסו לסטטינים ו-2,100 מקרים יוחסו לשינויים ברמת האוכלוסיה. סטטינים מנעו כ-50% יותר מקרי תמותה בשכבות סוציו-אקונומיות חזקות, בהשוואה לשכבות החלשות. מנגד, שינויים בפרופיל השומנים בדם ברמת האוכלוסיה מנעו שיעור גבוה פי שלוש של מקרי תמותה בשכבות החלשות ביותר, בהשוואה לשכבות סוציו-אקונומיות חזקות.

ממצאי המחקר מחזקים את הטענות לפיהן יש להגדיל את הדגש לגישות טיפול מונע, בעיקר נושאים הנוגעים להפחתת לחץ דם סיסטולי וכולסטרול.

BMJ Open 2015;5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה