כוס משקה אלכוהולי ביום בגיל העמידה עשויה להפחית את הסיכון לאי-ספיקת לב (Eur Heart J)

מנתוני מחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) עולה כי באמריקאים בגיל העמידה השותים עד שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע הסיכוי להופעת אי-ספיקת לב במהלך 24 שנות מעקב היה נמוך יותר, בהשוואה לאלו שנמנעו מאלכוהול, שתו אלכוהול בכמות גדולה יותר או שתו אלכוהול בעברם. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת European Heart Journal.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי אלכוהול עשוי לפגוע בלב וצריכה גדולה עשויה להויבל לאי-ספיקת לב. עם זאת, הקשר בין צריכת אלכוהול מתונה ובין הסיכון לאי-ספיקת לב, בגברים ובנשים, אינו מובן היטב.

החוקרים אספו נתונים אודות 14,629 משתתפים במחקר ARIC (55% נשים) ללא עדות לאי-ספיקת לב בתחילת המחקר (1987-1989) שהיו במעקב במשך 24 שנים. הם התבססו על דיווח עצמי של צריכת אלכוהול לפי מספר המשקאות בשבוע (משקה אחד = 14 גרם אלכוהול) בתחילת המחקר ועדכנו את צריכת האלכוהול הממוצעת במהלך 8.9 שנים. באמצעות ניתוח סטטיסטי הם בחנו את הקשר בין צריכת אלכוהול ובין היארעות אי-ספיקת לב ובחנו את ההשפעה של מין הנבדק על הקשר.

בסיכומו של דבר, מרבית המשתתפים נמנעו מאלכוהול (42%) או שתו אלכוהול בעבר (19%), כאשר 25% דיווחו כי שתו עד שבעה משקאות אלכוהול בשבוע, 7% דיווחו כי שתו 7-14 משקאות בשבוע ו-3% דיווחו כי שתו 14-21  משקאות ו-21 משקאות בשבוע ומעלה, בהתאמה. אי-ספיקת לב תוארה ב-1,271 גברים ו-1,237 נשים.

בגברים שצרכו עד שבעה משקאות אלכוהול בשבוע תועד סיכון מופחת לאי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול (יחס סיכון של 0.80, p=0.006); ההשפעה הייתה פחות בולטת בנשים (יחס סיכון של 0.84, p=0.05). בקטגוריות צריכת אלכוהול גבוהה, הסיכון לאי-ספיקת לב לא היה שונה משמעותית מזה שתואר באלו שנמנעו מאלכוהול, הן בגברים והן בנשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי באוכלוסיה זו, צריכת עד שבעה משקאות אלכוהוליים בשבוע בגיל העמידה מלווה בסיכון מופחת להתפתחות אי-ספיקת לב בעתיד, עם דפוס דומה אך פחות בולט בנשים בהשוואה לגברים. ממצאים אלו מעידים כי למרות הסכנות הכרוכות בשתיית אלכוהול מופרזת, צריכת אלכוהול מתונה בגיל העמידה מלווה בסיכון מופחת לאי-ספיקת לב.

Eur Heart J 215

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה