קרדיולוגיה

סיכוי גדול יותר לשינוי בריאותי חיובי כאשר בן/בת הזוג מבצעים שינוי דומה או שהם מקיימים אורח חיים בריא לאורך זמן (JAMA Intern Med)

מחקר חדש מ-JAMA Intern Med. מצביע על כך שגברים ונשים נוטים יותר לבצע שינוי חיובי בסגנון החיים הבריאותי שלהם כאשר בני זוגם מבצעים שינוי כזה במקביל.

ברקע מציינים המחברים כי ידוע ששינויים באורח חיים בקרב אחד מבני הזוג קשורים לשינויים בבן/בת הזוג. עם זאת, עד כה לא בוצעו מחקרים שהישוו באופן ספציפי את ההשפעה של שינוי בסגנון חיים בריאותי שעובר אחד מבני הזוג על בן/בת זוגו.

במטרה לבחון השפעת התנהגות בן/בת הזוג עשו החוקרים שימוש בנתונים פרוספקטיביים על 3,722 בני זוג נשואים (או חיים כנשואים) שנאספו במסגרת מחקר מעקב ארוך טווח על הזדקנות, ומאגר נתונים מבוסס קהילה של אוכלוסייה מבוגרת יותר ( מעל גיל 50).  החוקרים עקבו אחר גברים ונשים עם הרגלים לא בריאים ב-3 מימדים (למשל עישון, חוסר פעילות גופנית, משקל עודף/השמנת יתר) תוך שימוש ניתוח רגרסיה לוגיסטית בכדי לבחון את ההשפעה של התנהגות בן/בת הזוג באותו מימד בריאותי על הסיכויים לשינוי בריאותי חיובי לאורך זמן.

יעדי המחקר כללו הפסקת עישון, העלאת פעילות גופני והפחתת משקל של יותר מ-5% .

החוקרים מדווחים לאורך כל המימדים נמצא שכאש אחד מבני הזוג שינה התנהגותו באופן חיובי, הסיכוי שבן/בת הזוג גם יבצע שינוי היה גדול יותר בהשוואה לכאלה שבני זוגם לא ביצעו שינוי.  כך למשל בנשא עישון שיעורי הפסקת העישון היו 48% לעומת 8%, עם סיכוי יחסי מובהק של פי 11.82 , וכך גם לגבי פעילות גופנית : 67% לעומת 26$ עם סיכוי יחסי מובהק של פי 5.28 , והפחתת משקל : 26% לעומת 10% . 

עבור עישון ופעילות גופני, לאנשים שבני/בנות זוגם היו עם אורח חיים בריאותי באופן מתמיד גם היה סיכוי גדול יותר לעבור שינוי בריאותי חיובי: סיכוי להפסקת עישון של פי 3.08 לגברים, ושל 5.45 לנשים, וכן סיכוי להגדיל פעילות גופנית של פי 1.92 בגברים, ושל 1.83 בנשים, ושל פי 2.28 הפחתת משקל בגברים ופי 2.86 הפחתת משקל בנשים.

החוקרים מסכמים כי גברים ונשים נוטים יותר לבצע שינוי חיובי באורח החיים הבריאותי שלהם במידה ובני זוגם עושים זאת גם, כשהאפקט הוא גדול עוד יותר כאשר בני הזוג שומרים על אורח חיים בריא לאורך זמן. מסקנתם היא שיש חשיבות לערב את בני הזוג בעת מתן המלצות והדרכה למטופלים לבצע שינוי חיובי באורח החיים הבריאותי.

JAMA Intern Med. Published online January 19, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה