קרדיולוגיה

הזנה אנטרלית מוקדמת מונעת את העליה בשיעורי התמותה המוגברים בחולים בעלי משקל תקין (מתוך הכנס השנתי ה-44 מטעם ה-SCCM)

מעדויות בספרות הרפואית עולה כי שיעורי התמותה גבוהים יותר בחולים קשים בעלי משקל תקין, בהשוואה לחולים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר, תופעה הקרויה פרדוקס ההשמנה. כעת, מנתונים חדשים עולה כי ניתן לסתור תופעה זו עם הזנה אנטרלית מוקדמת ביחידת טיפול נמרץ.

מהממצאים עולה כי העליה בשיעורי התמותה באלו בעלי משקל תקין לא זוהתה בתת-קבוצה של חולים שקיבלו הזנה אנטרלית מוקדמת.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-1.1 מיליון אשפוזים ב-292 יחידות טיפול נמרץ. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 63.3 שנים, עם מדד APACHE IV ממוצע של 54.5 ושיעורי התמותה עמדו על 9.1%. כ-35% מהחולים סבלו מהשמנת-יתר, שיעורים הדומים לשיעורי השמנת-יתר בארצות הברית.

הסיכון היחסי לתמותה היה גבוה יותר בחולים בעלי תת-משקל בהשוואה לאלו בעלי משקל תקין (מדד מסת גוף של 18.5-24.9 ק”ג למטר בריבוע), אך נמוך יותר באלו בעלי עודף-משקל והשמנת יתר.

עם זאת, בתת-קבוצה של 79,098 חולים לאחר הזנה אנטרלית מוקדמת, שהחלה בתוך 48 שעות מהאשפוז ליחידת טיפול נמרץ, שיעורי התמותה היו דומים באלו בעלי משקל תקין ובאלו בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר.

ירידה זו בהבדלים בשיעורי התמותה נובעת ככל הנראה מהתועלת של הזנה אנטרלית בחולים בעלי משקל תקין ועודף-משקל, עם שינוי הקשר בין מדד מסת הגוף ובין תמותה באשפוז.

החוקרים מאמינים כי הנתונים מציגים זווית חדשה באשר להשפעה של התזונה על חולים שמנים במצב קריטי ומעידים כי בחולים בעלי משקל תקין צפויה התועלת הרבה ביותר, תוך סתירת ההשפעה השלילית של מדדי מסת גוף נמוכים על שיעורי התמותה בחולים קשים.

מתוך הכנס השנתי ה-44 מטעם ה-Society of Critical Care Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה