ירידה בפעילות הגופנית בחולי אי-ספיקת לב מלווה בהידרדרות קוגניטיבית (J Card Fail)

ירידה ברמת הפעילות כפי שנקבע לפי מדי האצה מנבאת הידרדרות במדדי קשב ותפקוד ניהולי במהלך תקופה של 12 שבועות באוכלוסיה מעורבת של חולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד או שמור, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of Cardiac Failure.

באופן מפתיע, לא זוהה קשר לונגיטודינאלי בין רמת פעילות גופנית ובין יכולות זיכרון ושפה. הם משערים כי העדר קשר זה, העומד בניגוד לממצאים שפורסמו במחקרים קודמים, בעיקר מחקרי חתך, עשוי לנבוע מהבדלים באוכלוסיות שנבחנו או שקיים דפוס שונה של הקשר. החוקרים מדווחים כי זהו המחקר הראשון הראשון להערכת ההשפעות של שינוי ברמת הפעילות על התפקוד הקוגניטיבי בחולי אי-ספיקת לב.

מדגם המחקר כלל 57 חולי אי-ספיקת לב, עם מדד NYHA של 2, בגילאי 50-85 שנים, עם מקטע פליטה ממוצע של חדר שמאל של 40.5%, שהם תת-קבוצה ממחקר גדול יותר של חולי אי-ספיקת לב להערכת ההשפעות של שיקום לבבי. המדגם הנוכחי התבסס על אלו שלא השלימו את תכנית ההתערבות במחקר המקורי.

המשתתפים נשאו מדי האצה במשך שבעה ימים והשלימו מבחנים קוגניטיביים נרחבים בתחילת הדרך ולאחר 12 שבועות. מספר הצעדים היומי של המשתתפים ירד לאורך הזמן, מ-3,460 צעדים ל-3,118 צעדים. עם זאת, הזמן שבילו בפעילות יושבנית לא השתנה משמעותית.

באותה עת, מדדים קוגניטיביים שונים לא השתנו באופן ניכר או הדגימו שיפור קל בלבד, בממוצע, אם כי תוארה שונות נרחבת. למרות זאת נותרו חולים רבים עם חסרים לאחר 12 שבועות, כולל 10.5% מהחולים עם מדדי T נמוכים מ-35 להערכת תפקודי קשב/תפקוד ניהולי, 12.3% עם מדד נמוך מ-35% להערכת תפקוד הזיכרון ו-3.5% עם מדד נמוך מ-35 להערכת יכולות שפה. החסרים היו נפוצים יותר עם שני מרכיבים, שילוב תפקוד ניהולי וקשב, מדד Frontal Assessment Battery (21.1%) ו-California Verbal Learning Test (19.3%).

מניתוח רב-משתנים בו ערכו החוקרים תקנון למין, חומרת אי-ספיקת לב, מקטע פליטה של חדר שמאל ותסמיני דיכאון, כמו גם מדדי תפקוד ניהולי/קשב בתחילת המחקר, ירידה במשך הזמן שעסקו בפעילות מתונה עד מאומצת במהלך 12 שבועות ניבאה הידרדרות במדדי תפקוד ניהולי/קשב; הערך המנבא של ירידה בפעילות קלה לא היה מובהק סטטיסטית. דפוס דומה לא תואר עם מדדי שפה או זיכרון.

J Card Fail 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה