קרדיולוגיה

צריכה גבוהה של חיטה מלאה קשורה לירידה מובהקת בתמותה מכל סיבה ותמותה קרדיווסקולרית, אך לא לתמותה מסרטן (JAMA)

מחקר חדש מ-JAMA מצביע על כך שצריכה גבוהה יותר של חיטה מלאה קשורה לירידה בתחלואה קרדיווסקולרית ותמותה בגברים ונשים.

ברקע מציינים החוקרים כי צריכה גדולה יותר של חיטה מלאה ידועה כקשורה עם סיכון נמוך יותר למחלות כרוניות מג’וריות כמו סוכרת סוג 2 ומחלות קרדיווסקולריות, למרות שקיימת עדות פרוספקטיבית מוגבלת באשר לקשר בין חיטה מלאה ותמותה. מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין צריכת חיטה מלאה והסיכון לתמותה. 

החוקרים עקבו אחר 74,341 נשים שנכללו במחקר האחיות (1984-2010) ו-43,744 גברים ממחקר ה-HPFUS (בין 1986-2010), שני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים גדולים. כל המשתתפים היו ללא מחלה קרדיווסקולרית וסרטן בתחילת המעקב.

החוקרים חישבו את יחס הסיכון לתמותה כוללת ותמותה מתחלואה קרדיווסקולרית וסרטן על פי החלוקה לרביעונים של צריכת חיטה מלאה, אשר עודכנה מידי 2 או 4 שנים תוך שימוש בשאלון מתוקף לצריכת מזון.

בסה”כ תועדו 26,920 מקרי תמותה במהלך 2.727 מיליון שנות אדם של מעקב. לאחר ביצוע התאמות רבות משתנים לגורמי סיכון פוטנציאלים לרבות גיל, עישון, BMI , פעילות גופנית וציון אינדקס תזונתי מתואם, נמצא שצריכה גדולה יותר של חיטה מלאה הייתה קשורה עם תמותה מכל סיבה ותמותה על רקע קרדיווסקולרי נמוכים יותר, אך לא לתמותה נמוכה יותר על רקע סרטן.

הסיכון היחסי המצטבר לרביעונים 1 עד 4 של צריכת חיטה מלאה היו (בהשוואה לרביעון התחתון) היו   0.98 , 0.97 ו-0.91 לרביעון העליון(שהיה מובהק סטטיסטי) לתמותה מכל סיבה, ושל  0.94 , 0.94 , ו-0.85 לרבעון העליון (מובהק סטטיסטי) לתמותה קרדיווסקולרית. לגבי תמותה מסרטן הסיכון נע בין 1.02 ל-0.97 בין הרביעונים אך כאמור ללא מובהקות סטטיסטית.

בנוסף, החוקרים חישבו שכל מנת צריכה של 28 ג’ ליום של חיטה מלאה הייתה קשורה עם 5% (בטווח בין 2%-7%) ירידה בתמותה מכל סיבה, או של 9% ירידה (בטווח בין 4-13%) של תמותה קרדיווסקולרית, בעוד שאותה רמת צריכה הייתה קשורה באופן לא מובהק עם ירידה של 2% בסיכון לתמותה מסרטן .

קשר הפוך דומה נמצא גם בין צריכת סובין ותמותה קרדיווסקולרית, עם יחס סיכון מצטבר מובהק של 0.8 (בטווח בין 0.73-0.87), בעוד שצריכת נבטים לא הייתה קשורה עם הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית לאחר התאמות לצריכת סובין.

החוקרים מסכמים כי נתונים אלה מצביעים על כך שצריכת חיטה מלאה קשורה עם סיכון נמוך יותר לתמותה מכל סבה ותמותה קרדיווסקולרית בגברים ונשים בארה”ב, וזאת באופן בלתי תלוי לצריכת מזונות אחרים וסגנון חיים. ממצאים אלה לדברי החוקרים מחזקים את ההמלצות לצריכת חיטה מלאה כאמצעי למניעת תחלואה.

JAMA Intern Med. Published online January 05, 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2014.6283

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה