קרדיולוגיה

מודל טיפול ביתי המבוסס על סמארטפונים מסייע בשיפור שיקום לבבי בחולים לאחר אוטם שריר הלב (Heart)

במאמר שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול ביתי המבוסס על סמארטפונים מסייע בשיפור השיקום הלבבי של חולים לאחר אוטם שריר הלב, עם שיעורי היענות גבוהים יותר. יעילות התכנית מבחינת שיפור התוצאים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים הייתה דומה לזו של שיקום לבבי סטנדרטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שיקום לבבי הינו בעל תפקיד מרכזי במניעת הישנות אירועים של אוטם שריר הלב. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעות של טיפולי ביתי מבוסס-סמארטפונים לשיקום ביתי על שימוש בשירותי שיקום לבבי ותוצאות רפואיות, בהשוואה לתכנית שיקום מסורתית, בחולים לאחר אוטם שריר הלב.

במחקר האקראי-מבוקר נכללו 120 חולים לאחר אוטם שריר הלב, שחולקו באקראי לטיפול מסורתי או מודל טיפול מבוסס-סמארטפונים למשך שישה שבועות עם תקופת אחזקה בת שישה חודשים. בקבוצת ההתערבות ניתן הטיפול בבית המשתתפים וכלל ניטור רפואי וגופני, חומרי הסברה לצרכיי הדרכה והגברת המוטיבציה וכן ייעוץ שבועי. החוקרים בחנו את היקף השימוש בתכנית השיקום, שיעורי ההיענות והשלמת התכנית, בהשוואה לתכנית שיקום סטנדרטית. הם בחנו את השינויים בתוצאים הקליניים (אורחות חיים, גורמי סיכון ביו-רפואיים ואיכות חיים בריאותית) בתחילת המחקר, לאחר שישה שבועות ולאחר שישה חודשים.

מהתוצאות עולה כי מודל טיפול ביתי מבוסס-סמארטפונים זכה לפופולאריות גבוהה יותר (80% לעומת 62%), עם שיעורי היענות גבוהים יותר (94% לעומת 68%), עם חלק גדול יותר מהמשתתפים שהשלימו את התכנית (80% לעומת 47%). בשתי הקבוצות תועד שיפור מובהק סטטיסטית במבחן הליכה לשש דקות מתחילת המחקר ועד לאחר שישה שבועות (537 מטרים לעומת 510 מטרים, בקבוצת הביקורת וקבוצת ההתערבות, בהתאמה), שנותר לאחר שישה חודשים. בקבוצת ההתערבות תועדה ירידה מעט יותר גדולה במשקל הגוף וכן תועד שיפור מובהק במדדים אמוציונאליים ואיכות החיים של החולים לאחר שישה שבועות.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים מאמינים כי תכנית טיפול ביתי המבוסס על סמארטפונים הינו כלי נוסף בשיפור שירותי שיקום לבבי.

Heart. 2014;100(22):1770-1779

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה