קרדיולוגיה

מדד השמנה ויסארלית והסיכון למחלות לב וכלי דם ותמותה בחולי המודיאליזה (Cardiovasc Diabetol. )

במאמר שפורסם בכתב העת Cardiovascular Diabetology מדווחים חוקרים כי מדד השמנה ויסארלית (VAI או Viscael Adiposity Index) הינו מדד אופטימאלי להערכת השמנה ויסארלית ואת התוצאות הקרדיווסקולאריות בטווח הארוך ושיעורי התמותה מכל-סיבה בחולי המודיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד VAI הינו מדד חדש להערכת השמנה ויסארלית, בעל ערך מנבא מהימן לתוצאים קרדיווסקולאריים באוכלוסיה הכללית. עם זאת, יכולת החיזוי הנ”ל לא נבחנה בחולי המודיאליזה, ולא ברור אם מדד זה עדיף על היקף המותניים או יחס היקף מותניים לגובה בניבוי תוצאות קרדיווסקולאריות והישרדות בחולי המודיאליזה.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי שכלל 464 חולי המודיאליזה. התוצא המשולב כלל מקרי תמותה ואירועים קרדיווסקולאריים במהלך המעקב. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הערך המנבא של מדד VAI, היקף מותניים ויחס היקף מותניים לגובה.

מהנתונים עולה מתאם חיובי בין מדדי VAI ובין היקף מותניים ויחס היקף מותניים לגובה. בנבדקים עם מדד VAI גבוה יותר (שליש עליון לעומת שליש תחתון, יחס סיכון מתוקן של 1.65; שליש אמצעי לעומת שליש תחתון, יחס סיכון מתוקן של 1.52) שיעורי תוצא הסיום המשולב היו גבוהים יותר. למדד VAI ערך מנבא לתמותה מכל-סיבה הדומה לערך המנבא של היקף מותניים או יחס היקף מותניים לגובה, אך ערך מנבא טוב יותר של תוצאים משולבים ותוצאים קרדיווסקולאריים בהשוואה להיקף מותניים במבחן יחס סבירות מדורג. מניתוחי נתונים תלויים-זמן לחישוב שטח מתחת לעקומה עלה כי מדד VAI, היקף מותניים ויחס היקף מותניים לגובה הינם בעלי ערך מנבא דומה של כל התוצאים.

החוקרים כותבים כי מחקרים נוספים עשויים להוכיח כי מדד VAI הינו בעל ערך מנבא טוב יותר של אירועים קרדיווסקולאריים מהיקף המותניים או יחס היקף מותניים לגובה.

Cardiovasc Diabetol. 2014;13(136)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה