ההשפעה של פעילות גופנית סדירה על מדדי לחץ דם ורמות סוכר בדם (Prev Chronic Dis)

הליכה פעילות גופנית

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Preventing Chronic Disease מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי במטופלים בריאים, בגיל העמידה, שהקפידו על פעילות גופנית במשך לפחות 2.5 שעות בשבוע ערכי לחץ דם ורמות כולסטרול בדם היו מאוזנים טוב יותר, בהשוואה לאלו בעלי אורח חיים יושבני. ההבדלים היו בולטים במיוחד בנשים.

הממצאים מבוססים על נתונים שנאספו מרשומות רפואיות אלקטרוניות אודות למעלה מ-622,000 מבוגרים בדרום קליפורניה, שפנו לפחות שלוש פעמים לביקורי מרפאה בתקופה שבין אפריל 2010 ועד דצמבר 2012, ולא קיבלו טיפול לסוכרת או יתר לחץ דם.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 44 שנים, 59% היו נשים. כשליש היו לבנים לא-היספאנים ושליש היו היספאנים. מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 28. לחץ הדם הממוצע עמד על 120/72 מ”מ כספית, ריכוז הסוכר הממוצע בצום עמד על 95 מ”ג לד”ל וערכי HbA1c עמדו על 5.9%, בממוצע.

בכל ביקור במרפאה, איש צוות מיומן שאלו את הנבדקים שתי שאלות: “בממוצע, כמה ימים בשבוע אתה עוסק בפעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת?” וגם “בממוצע, כמה דקות אתה עוסק בפעילות גופנית ברמה זו?”. המטופלים סווגו כפעילים באופן עקבי במידה ובשלושת הביקורים השיבו כי ביצעו לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת בשבוע. הם סיווגו כפעילים באופן לא-סדיר במידה וביצעו לפחות פעילות מתונה חלק מהזמן וסווגו כלא-פעילים במידה ומעולם לא ביצעו פעילות גופנית בעצימות מתונה.

החוקרים מדווחים כי בגברים ונשים שהקפידו על פעילות גופנית לאורך זמן, שהוגדרה כפעילות גופנית מתונה-עד-מאומצת במשך לפחות 150 דקות בשבוע, כפי שנקבע על-סמך דיווחים עצמיים בביקורי חוץ במהלך 33 חודשים, מדדי לחץ דם דיאסטולי היו נמוכים יותר, כמו גם רמות HbA1c, בהשוואה לאלו שלא דיווחו על פעילות גופנית בעצימות זו.

בנשים שהיו פעילות באופן עקבי לחצי הדם הסיסטולי והדיאסטולי היו נמוכים ב-4.60 ו-3.28 מ”מ כספית, בהתאמה, בהשוואה לנשים לא-פעילות. באופן מפתיע במידה מסוימת, בנשים פעילות חלקית תועדו ערכי לחץ דם מעט טובים יותר, בהשוואה לנשים פעילות יותר.

בניגוד לנשים, בגברים פעילים באופן עקבי לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה יותר ב-0.98 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי היה נמוך יותר ב-0.09 מ”מ כספית בלבד, בהשוואה לגברים לא-פעילים.

בגברים ובנשים פעילים מדדי HbA1c היו נמוכים ב-0.14% נקודות אחוז בהשוואה לאלו שלא היו פעילים גופנית.

Prev Chronic Dis 2014;11:140196

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה