קרדיולוגיה

דו”ח המיעוט בועדת גרמן קובע כי המלצות הועדה מהוות החמצה גדולה לשינוי אמיתי במערכת הבריאות , וממליצים מנגד להעלות את מס הבריאות (דהמרקר)

בכתבה ב”דהמרקר” סוקרת רוני לינדר גנץ את דו”ח המיעוט בועדת גרמן עליו חתומים היועץ הכלכלי הבכיר של ראש הממשלה נתניהו, פרופ’ יוג’ין קנדל ופרופ’ קובי גלזר מאונ’ ת”א.

דו”ח המיעוט מבקר את מסקנות הרוב של ועדת גרמן בחריפות ואף מכריז שמדובר בהחמצה גדולה של הזדמנות אולי בלתי חוזרת לשינוי אמיתי של מערכת הבריאות בישראל. (אבל אולי כעת בשל הבחירות והתפטרות השרה תיפתח אולי ההזדמנות מחדש …יש לקוות)

המסקנות וההמלצות של דו”ח המיעוט כמעט הפוכות אחת לאחת להמלצות ועדת גרמן והן כוללות:

  • כן להפעלת שר”פ בבתי החולים הציבוריים

  • העלאת מס הבריאות ב-0.5%

  • שינוי שיטת התמחור במערכת לרבות ביטול ה”קאפינג” בין בתי החולים לקופות
  • בדו”ח טוענים המחברים כי יישום ההמלצות יגדיל את משאבי מערכת הבריאות (משהו שלמעשה לא טופל כלל ע”י ועדת גרמן), ינצל טוב יותר את המשאבים הקיימים של המערכת הציבורית באמצעות הפעלת שר”פ, ויביא להפסקת העיוותים הרבים הקיימים כיום בשל שיטת תמחור קלוקלת הקיימת במערכת.

    לכתבה

    הערת המערכת: האמת שאנו שותפים בהחלט לתחושה שועדת גרמן הייתה ההחמצה גדולה. חודשים רבים של דיונים מרתוניים המסתיימים בתוצאה “בירוקרטית/בולשיביקית” של הטלת הגבלות וקנסות על הרפואה הפרטית ? ההמלצות של קנדל וגלזר, אפשר אולי לא להסכים לכולן, אבל הן בהחלט עשויות להביא לשינוי אמיתי של ממש להיקף משאבים וליעילות של המערכת הציבורית.  

    ואפשר להציע עוד שיפור לדעת המיעוט של הועדה: כדאי לשים לב שלפי הנתונים של היקף השב”ן ב- 2013 שפורסמו בשבוע האחרון ,  שללמעלה מ-70% מהאוכלוסיה יש ביטוחים רפואיים משלימים/פרטיים. ההצעה להעלות ב-0.5% את מס הבריאות, והוספת מרבית השירותים העיקריים הכלולים בביטוחים המשלימים לביטוח הבריאות הבסיסי , כולל בחירת רופא מנתח, עשויה שלא להשפיע על ההוצאה הפרטית על בריאות (סביר להניח שמבוטחים רבים יסתפקו בביטוח הבריאות הבסיסי במקרה זה) , אך במצב זה כל 2 מיליארד הש”ח שיתווספו להכנסות הקופות יופנו למערכת הציבורית וישיגו בכך את השיפור המיוחל למערכת זו. ובאשר לאלו הדואגים לשוויון, שימוש בקריטריונים מתאימים של הכנסה יאפשר יוכל להגביל את הנטל על השכבות החלשות כך שמס הבריאות שישלמו לא יהיה גבוה יותר מזה המשולם על ידם כיום, וההשפעה על סך ההכנסות תהיה קרוב לודאי מינימלית. אגב, לא צריך גם לדאוג לרפואה הפרטית, אם יש מי שדואג…אפשר לסמוך על היצירתיות של חברות הביטוח שיומצאו פוליסות חדשות שלאלה שידם מאפשרת ימשיכו לרכוש אותן ולצרוך שירותי רפואה פרטיים..

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה