קרדיולוגיה

מומחים ממליצים להגביל את החשיפה לזיהום אוויר במטרה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם (Eur Heart J)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת European Heart Journal קוראים מומחים להתייחס לזיהום אוויר כאל אחד מגורמי הסיכון ההפיכים העיקריים למניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם. לדבריהם, יש לכלול חשיפה לזיהום אוויר במסגרת השיחות עם המטופלים, שלעיתים קרובות מבקשים להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בכל אמצעי.

במסמך מתמקדים המומחים בעיקר במנגנונים והקשר בין זיהום אוויר ובין מחלות לב וכלי דם, אך בסיכומו ישנן המלצות בנוגע לייעוץ למטופלים בסיכון גבוה להפחתת החשיפה לזיהום אוויר.

זיהום אוויר מוביל לתהליכים פתולוגיים שונין, כולל דלקת וטרשת עורקים, והחוקרים מדגישים כי זיהום אוויר אינו מוגבל לזיהום מחוץ לבית. למרות העובדה שאנשים באוכלוסיות מערביות מבלים למעלה מ-90% מזמנם במקומות סגורים, בעיקר בבית, זיהום אוויר בחוץ חודר בניינים ועיקר החשיפה היא בתוך המבנים.

פאנל המומחים  התמקד בגישות שנועדו לצמצם את החשיפה לזיהום אוויר מחוץ למבנים. לדוגמא, הם כללו המלצה ללכת, לרכב על אופניים או להשתמש באמצעי תחבורה ציבורית, העדיפים על שימוש במכוניות או אופנועים. הם המליצו על הליכה ורכיבה ברחובות עם תנועה רבה, בעיקר בשעות שיא. כמו כן, הומלץ לערוך פעילות גופנית בפארקים וגנים, אך להימנע מכבישים סואנים. המלצה נוספת כללה הגבלת משך השהות מחוץ למבנים במהלך תקופות זיהום אוויר משמעותי, בעיקר חשיפת תינוקות, קשישים ואלו עם מחלות לבביות ונשימתיות.

סביר להניח כי מרבית המטופלים לא יצליחו להקפיד אחר כל ההמלצות, בעיקר אם הם הולכים או רוכבים למקום עבודתם בשעות השיא. עם זאת, ניתן לבחון אם ניתן לזהות דרכים פחות מזוהמות או לטייל בזמנים המצמצמים את החשיפה לזיהום אוויר.

באשר לאלו שאין להם גישה לפארקים בהם עדיף ללכת, לרוץ, או לרכב, המומחים ממליצים לשקול פעילות גופנית בחדר כושר עם מערכת סינון אוויר.

יש מקום רב לשיפור בחלק מהתחומים, כאשר זיהום אוויר בתוך הבית חשוב במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה, בהם דלקים מוצקים משמשים לבישול וחימום. בנוסף, השימוש בעצים ופחם לחימום, המייצרים חומר חלקיקי, עולה באזורים מסוימים באירופה, בעיקר בערים בצפון אירופה. עם זאת, גז ומקורות אנרגיה חליפיים דוגמת אנרגיה גרעינית, רוח ואנרגיה סולארית, הם מקורות נקיים יותר, ולפחות חלקם זמינים בחלקים רבים במדינות מתפתחות ובאזורים רבים ברחבי אירופה.

Eur Heart J 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה