הבדלים מגדריים בסיכון ובביטוי מחלות לב וכלי דם (BMJ )

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולים הבדלים משמעותיים בביטוי הראשוני של מחלות לב וכלי דם בין גברים ונשים, עם שכיחות גבוהה יותר של מחלת לב כלילית כביטוי ראשון בגברים, בעוד שבנשים נפוצה יותר מחלה צרברווסקולארית או אי-ספיקת לב כביטוי הראשוני.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההבדלים בביטויים הראשונים של מחלות לב וכלי דם בין גברים ונשים בסיכון דומה. מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל תושבים שהתגוררו ברוטרדם.

מדגם ה מחקר כלל 8,419 משתתפים (60.9% נשים) בגילאי 55 שנים ומעלה, ללא מחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר.

התוצאים העיקריים כללו אבחנה ראשונה של מחלת לב כלילית (אוטם שריר הלב, רה-וסקולריזציה ותמותה כלילית), מחלה צרברווסקולארית (אירוע מוחי, אירוע איסכמי חולף ורה-וסקולריזציה של עורקי התרדמה), אי-ספיקת לב, או תמותה קרדיווסקולארית אחרת; או תמותה מסיבות שאינן קרדיווסקולאריות.

במהלך מעקב של עד 20.1 שנים, 2,888 משתתפים פיתחו מחלת לב וכלי דם (826 מקרים של מחלת לב כלילית, 1,198 מקרים של מחלה צרברווסקולארית, 762 מקרים של אי-ספיקת לב ו-102 מקרים של תמותה קרדיווסקולארית אחרת). בגיל 55 שנים, הסיכון הכולל למחלות לב וכלי דם במהלך החיים עמד על 67.1% בגברים ועל 66.4% בנשים. הסיכון במהלך החיים לביטוי ראשון של מחלה קרדיווסקולארית בגברים עמד על 27.2% למחלת לב כלילית, 22.8% למחלה צרברווסקולארית, 14.9% לאי-ספיקת לב ו-2.3% לתמותה אחרת עקב מחלות לב וכלי דם. בנשים, שיעורים אלו עמדו על 16.9%, 29.8%, 17.5% ו-2.1%, בהתאמה.

ההבדלים במספר האירועים שהתפתחו במהלך החיים בנשים בהשוואה לגברים (מבין 1,000) עמדו על 7 למחלה קרדיווסקולארית כלשהי, 102 למחלת לב כלילית, 70 למחלה צרברווסקולארית, 26 לאי-ספיקת לב ו-1 לתמותה קרדיווסקולארית אחרת; כל התוצאים באו לידי ביטוי בגיל מתקדם יותר בנשים.

הדפוסים היו דומים כאשר החוקרים התמקדו בתוצאות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית, אך ההבדל האבסולוטי בסיכון בין גברים ונשים נחלש מעט עם מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים.

BMJ 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה