בטיחות בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית בחולים עם קוצב לב או ICD (מתוך כנס מטעם ה-AHA)

בחולים עם קוצבי לב או התקני ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) סטנדרטיים הנדרשים לבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של המוח, עמוד שדרה תחתון, ירך, או ברך,ניתן לבצע את הבדיקות בבטחה, כך עולה מהתוצאות הסופיות של מחקר MagnaSafe Registry Study, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאגר MagnaSafe Registry הוא מחקר רב-מרכזי שנועד לבחון את הסיכון לבדיקות הדמיה מגנטיות שאינן של בית החזה, עם 1.5 טסלה, בחולים עם קוצב לב והתקני ICD.

חקירה של ההתקנים בוצעה לפני בדיקת ההדמיה ולאחריה, באמצעות פרוטוקול סטנדרטי. בחולים שאינם תלויים בקוצב הלב נוטרלה פונקציית הקיצוב; בחולים התלויים בקוצב לב ההתקן תוכנת לפעילות לא-מסונכרנת. בחולים עם התקני ICD כל הטיפולים כובו במידה ולא היו תלויים בקוצב לב; חולים התלויים בהתקני ICD לא נכללו במחקר.

תוצאי הסיום העיקריים של המחקר כללו תמותה, כשל של אלקטרודה או סוללה, או הפרעת קצב מושרית. תוצאי סיום משניים כללו שינויים בעלי חשיבות קלינית במדדי ההתקן.

בתקופה שבין אפריל 2009 ועד אפריל 2014 נערכו 1,500 בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית שאינן של בית החזה (41% בדיקות של עמוד השדרה, 35% בדיקות של המוח) ב-21 אתרים (1,000 משתתפים עם קוצבי לב, 500 משתתפים עם התקני ICD, 2,923 אלקטרודות). לא תועדו מקרי תמותה, כשל של האלקטרודה/סוללה או הפרעות קצב חדריות במהלך הסריקה. בהמשך נדרשה החלפת סוללה אחת של התקן ICD, ניתן טיפול לא-הולם במהלך הבדיקה. עוד תועדו שישה אירועים של פרפור פרוזדורים שחלפו לבד (פחות מ-49 שעות) ושישה מקרים של אתחול חשמלי חלקי.

ב-0.5% מהחולים עם קוצב לב תועדה ירידה של 0.04V ומעלה במתח הסוללה וכך גם ב-7% מהחולים עם התקן ICD. ירידה של 50% ומעלה באמפליטודה של גלי P תוארה בחמישה מושתלי קוצב וחולה אחד עם התקן ICD. ירידה של 25% ומעלה באמפליטודה של גל R תועדה ב-4% מהחולים עם קוצב לב ו-2% מאלו עם התקן ICD, וירידה של 50% ומעלה תועדה בחולה אחד עם התקן ICD. עליה של 0.5V בסף הקיצוב לאחר 0.4 מילי-שניות תועדה ב-1% מהחולים עם קוצב לב והתקני ICD.

בסיכומו של דבר, שינוי בלפחות מדד אחד בעל משמעות קלינית בוצעה ב-12% מהחולים עם קוצב לב וב-29% מהחולים עם התקני ICD.

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית קודמת בוצעה ב-312 מקרים (21%) ותדירות שינוי במדדי ההתקן עמדה על 20% מהחולים הללו, בהשוואה ל-17% מהחולים שלא עבדו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית קודם לכן (P=0.03). לאחר שישה חודשים לא תוארו שינויים ממושכים ובעלי חשיבות קלינית במדדי ההתקנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות הסופיות של מחקר MagnaSafe Registry עולה כי ניתן לבצע בבטחה בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, שאינן של בית החזה, במינון של 1.5 טסלה, בחולים עם קוצבי לב והתקני ICD, ללא סיכון קליני עם תכנות נכון של ההתקנים.

מתוך כנס מטעם ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה