מה בין טיפול במעכבי COX2 ובין הסיכון לתמותה לאחר אירוע מוחי? (Neurology)

עדויות נוספות רומזות לנזק אפשרי של מעכבי COX-2 (Cyclooxygenase) בחולים עם אירועים מוחיים, כאשר מהמחקר האחרון בנושא עולה כי הטיפול התרופתי מלווה בסיכון מוגבר לתמותה לאחר אירוע מוחי. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Stroke.

החוקרים מצאו כי שיעורי התמותה לאחר 30 ימים מאירוע מוחי עלו בהיקף של כ-20% בחולים שנטלו מעכבי COX-2 לפני האשפוז. הם מוסיפים כי מדובר בעדויות נוספות לפיהן מעכבי COX-2 מסוכנים בחולים בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ואירועים מוחיים.

במחקר העוקבה מבוסס-אוכלוסיה ערכו החוקרים חיפוש במאגרי נתונים רפואיים לזיהוי כל האשפוזים בדנמרק עקב אירוע מוחי ראשון ותמותה לאחר מכן בין השנים 2004-2012. המעקב אחר טיפול ב-NSAID התבסס על נתוני הנפקת מרשמים.

מהתוצאות עלה כי 100,043 חחולים היו לאחר אירוע מוחי ראשון: 51% לאחר אירוע מוחי איסכמי, 12% לאחר דימום תוך-גולגולתי, 5% לאחר דימום תת-עכבישי ו-32% לאחר אירוע מוחי שלא הוגדר.

מבין אלו, 10,835 חולים (10.8%) נטלו בהווה נוגדי דלקת שאינם סטרואידים, כולל Ibuprofen (51.4%), Diclofenac (27%), Etodolac (10.7%), Naproxen (3.2%), Celecoxib (1%) ו-Rofecoxib (0.5%). החוקרים מציינים כי השימוש ב-Diclofenac פחת לאורך המחקר, ככל הנראה משנית לפרסומים בנוגע לסיכון למחלות לב וכלי דם עם טיפול במעכבי COX-2.

יחס הסיכון המתוקן לתמותה עקב אירוע מוחי איסכמי עמד על 1.19 בקרב מטופלים בהווה במעכבים סלקטיביים של COX-2, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי. עיקר ההבדל תואר בקרב מטופלים חדשים (יחס סיכון של 1.42).

מהשוואת מעכבי COX-2 שונים עלה כי הסיכון נבע מטיפול חדש במעכבים ישנים (יחס סיכון של 1.42), כאשר הסיכון הגבוה ביותר תואר עם Etodolac (יחס סיכון של 1.53) ו-Diclofenac (יחס סיכון של 1.28).

ניתוח הנתונים תמך בקשר בין מעכבי COX-2 ישנים ובין תמותה עקב אירוע מוחי איסמי. ההשפעה תוארה רק בקרב מטופלים בהווה במעכבי COX-2, ממצא העשוי להעיד על השפעה אמיתית של התרופה. לא תואר קשר בין תמותה עקב דימום תוך-מוחי ובין טיפול בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים ולא-ספציפיים או מעכבי COX-2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בשלב זה ממצאי המחקר מצטרפים לגוף העדויות בנוגע לסיכון הוסקולארי וההשפעה הפרוגנוסטית על-רקע הטיפול במעכבים סלקטיביים של COX-2.

Neurology. Published online November 5, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה