אבחנה שגויה של מחלת ליים עשויה לעכב מתן טיפול הולם (JAMA Intern Med)

אבחנה שגויה של מחלת ליים כרונית עשויה להביא לעיכוב באבחנה ובטיפול בגורמים בפועל, כך לפי מכתב שפורסם במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Internal Medicine.

החוקרים מה-CDC (Centers for Disease Control and Prevention) כותבים כי מחלת ליים כרונית היא אבחנה שאינה מוגדרת היטב, שלרוב נקבעת ע”י מספר רופאים מצומצם, שבדרך כלל אינם מומחים במחלות זיהומיות, בחולים עם תסמינים לא-ספציפיים שונים, כולל חולים ללא עדות אובייקטיבית למחלת ליים.

החוקרים מפרטים את המאפיינים הקליניים של מחלת ליים, כולל פריחה מסוג Erythema Migrans, שיתוק עצב הפנים, דלקת מפרקים ונוירופתיה היקפית. הם מציגים שלושה מקרים בהם האבחנה השגויה של מחלת ליים כרונית הובילה לעיכוב האבחנה הנכונה ולנזק לחולים.

גבר אחד היה בשנות השלושים לחייו, עם היסטוריה בת 12 שנים של כאבי מפרקים ואובדן זיכרון ושנתיים של נימול בשתי הידיים, אך ללא תוצאות סרולוגיות המתאימות למחלת ליים. למרות טיפול מכוון למחלת ליים, התסמינים החמירו עם הופעת סינקופה ופגיעה בשדות ראיה. מאוחר יותר רופא קבע כי מדובר בגידול בהיפופיזה ועליה ברמות IGF, תמונה המתאימה לאקרומגליה. בניתוח ניתן היה להסיר רק חלק מהגידול והחולה נותר עם שינויים קבועים במראה הפנים, מחלה של שריר הלב, כאבי מפרקים ודום נשימה חסימתי בשינה.

גבר נוסף היה בשנות השלושים המאוחרות לחייו עם היסטוריה בת ארבע שנים של עייפות, כאבי בטן ויציאות רכות, ללא סרולוגיה מתאימה למחלת ליים, אך טופל אנטיביוטית. מאוחר יותר הוא הפסיק את הטיפול  ובבדיקת גסטרואנטרולוג ואונקולוג נקבעה אבחנה של ממאירות בשלב IV, לימפומה מסוג MALT (Mucosa-Associated Lymphoid Tissue). ביופסיה של קשרית לימפה מזנטרית הובילה לאבחנה של מחלת הודג’קין בשלב IV והחולה הלך לעולמו לאחר שנתיים עקב סיבוכים.

גבר שלישי, בשנות החמישים המאוחרות לחייו, סבל מעייפות במשך שבועיים וחום, כאבי ראש וכאבי שרירים במשך שלושה ימים, אך ללא אנמנזה של נשיכת קרציות. עם זאת, בדיקות סרולוגיה היו חיוביות למחלת ליים. בהמשך, הוא פיתח פריחה אריתמטוטית שחלפה, אך עם המשך עייפות וכאבי שרירים. בעברו היסטוריית עישון של 18 שנות חפיסה, ורופא זיהה מסה נודולארית באונה ימנית עליונה ובהמשך התברר כי מדובר באדנוקרצינומה של הריאה בשלב I, שהוסרה בהצלחה.

בשני החולים הראשונים לא הייתה כל עדות למחלת ליין. בחולה השלישי זוהה Borrelia burgdorferi והיה מקום לטיפול האנטיביוטי, עם זאת, התסמינים בהמשך יוחסו באופן שגוי לזיהום הנ”ל.

לסיכום, מומחי ה-CDC מסבירים כי אינם ממליצים להשלים הערכה אגרסיבית למחלות ממאירות בכל חולה עם תסמינים לא-ספציפיים. במקום זאת, הם מציגים את המקרים הללו בכדי להדגים את הסיכון לעיכוב באבחנה עקב ההנחה כי מדובר במקרים של מחלת ליים כרונית.

JAMA Intern Med. Published online November 3, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה