הערכת הסיכון עקב תיקון מפרצת אבי עורקים בטני (JAMA Surg)

מהשוואת תוצאות תיקון פתוח ותיקון אנדווסקולארי של מפרצת אבי עורקים בטני (AAA או Abdominal Aortic Aneurysm) עולות תוצאות שונות מהתוצאות בתנאים מציאותיים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת JAMA Surgery.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-21,000 חולים בתכנית NSQIP (National Surgical Quality Improvement Program). בסיכומו של דבר, 74.9% מהחולים עברו תיקון אנדווסקולארי של המפרצת ו-25.1% עברו תיקון פתוח של מפרצת אבי עורקים בטני ללא-תסמינים, בין השנים 2005-2011.

שיעורי התמותה סביב הניתוחים עמדו על 3.7% לאחר תיקון פתוח ועל 1.3% לאחר תיקון אנדווסקולארי. יחסי הסיכויים המתוקנים לתמותה ניתוחית לאחר תיקון אנדווסקולארי, בהשוואה לתיקון פתוח, עמדו על 0.30. שיעורי התמותה היו נמוכים יותר משמעותית בגברים בהשוואה לנשים (יחס סיכויים מתוקן של 0.73).

מנגד, במחקר Open Versus Endovascular Repair Veterans Affairs Cooperative שכלל 811 חולים, שיעורי התמותה לאחר 30 ימים היו נמוכים יותר עם תיקון אנדווסקולארי (0.2% לעומת 1.3%) ותיקון פתוח (2.3% לעומת 3.7%). החוקרים מייחסים הבדלים אלו לעובדה שבמחקר OVER הלא נכללו חולים בסיכון גבוה, שאינם מתאימים לתיקון פתוח.

שיעור החולים לאחר תיקון אנדווסקולארי במהלך שבע שנות המחקר עלה מ-65% בשנת 2005 ל-80% בשנת 2011. עם זאת, לא זוהתה ירידה משמעותית בשיעורי התמותה הבתר-ניתוחיים במהלך שנים אלו.

לאור ההבדל בין מחקרים קליניים אקראיים ובין הנתונים בפועל יש להתאים את פרופיל הסיכון של כל חולה בנפרד במהלך הדיון בין החולים והמנתחים לפני הניתוח.

JAMA Surg 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה