קרדיולוגיה

ד”ר אביטל פורטר, יוזמת הכנס ”מחלות לב בנשים” ב-10/12/14 בראיון מיוחד : יש חשיבות רבה בשילוב ההבדלים המגדריים בתהליך האבחון והטיפול במחלות לב בנשים

לקראת מועד קיום הכנס “מחלות לב – כגורם תמותה מספר 1 בקרב נשים” ב-10/12/14 , פנינו לד”ר אביטל פורטר, מנהלת מחלקת קרדיולוגיה (לב ביניים) ומרפאת לב האישה במרכז רפואי רבין בילינסון, אשר יזמה את הכנס במספר שאלות.

1. מהם הגורמים שהביאו אותך ליזום כנס ראשון מסוג זה? 

במרכז רפואי רבין-בילינסון, אנו ערים כבר מספר שנים לחשיבותה של הרפואה המגדרית. נושא זה  הועלה לראשונה ע”י פרופ’ מרק גלזרמן והוא אף מוביל אותו בארץ. הקרדיולוגיה המגדרית שיקפה והעלתה על  נס את  הצורך לבחון ולטפל בנשים, המפתחות מחלות לב לא פחות  מגברים, בצורה המתאימה להן, שאינה  זהה לטיפול בגברים, באופן אוטומטי.  על רקע זה, פתחנו השנה את המרפאה לבריאות לב האישה,  שפועלת מתוך גישה הוליסטית ומציעה לכל מגוון הרופאים והמטפלים – גניקולוגים, קרדיולוגים, פנימאיים, רופאי משפחה, פסיכולוגים ודיאטנים – לשים את האישה במרכז ולשלב כוחות, לקחת חלק פעיל בתהליך האבחון, הטיפול המניעתי והטיפול במחלה.

הכנס הזה הוא עוד שלב בדרך חדשה שאנו מעוניינים להוביל עכשיו בארץ, לשם העלאת המודעות בקרב הציבור הכללי, ובכלל זה, ציבור הרופאים, בכל הנוגע לקידום בריאות הלב בקרב נשים בארץ.

2.באילו פרמטרים מרכזיים ניתן לשפר את תהליך האבחון והטיפול בתחלואת לב של נשים בישראל וכיצד ניתן להגיע להישגים אלה?

ראשית חשוב מאד לשלב את נושא ההבדלים  המגדריים  וכיצד הם משפיעים על תהליך האבחון והטיפול בגברים ובנשים, בתוכניות הלימודים בבתי הספר לרפואה, לסיעוד ולמקצועות הפארא-רפואיים. מומלץ לפתוח קורסים ייעודיים לכך ואף לעסוק באופן ספציפי גם בנושא של תחלואת לב אצל נשים, להראות את התסמינים הייחודיים לאישה ולעסוק בדרכי הטיפול והמניעה. במקביל, חייבים ליזום ולארגן ימי עיון וכנסים לרופאים ומטפלים שונים, בדומה לכנס שאנו יוזמים כעת.

עוד במערכת הרפואית כדאי לעבוד על שיפור שיתוף הפעולה המולטי- דיסציפלינארי,  בין רופאים שונים המטפלים בנשים, לאורך מעגל החיים, וחשוב לדאוג לכך כי בכל מרכז רפואי ובכל מרפאה לבריאות האישה, ישימו דגש גם על בריאות לב האישה.

בקרב הציבור הכללי, מומלץ להוביל  קמפין  בראשות  משרד הבריאות (בדומה לקמפיינים המוצלחים בנושא סרטן השד או המעי גס למשל), שיכלול חשיפה בכל אמצעי התקשורת, הפצה של חומר הסברתי  במרפאות  נשים  ובמרכזי ידע נוספים.    

3. מהם היעדים והציפיות שלך מהכנס המתוכנן?

הייתי שמחה ליצור בסיס לשיתוף פעולה ודיון פורה ומעשיר של רופאים מדיסיפלינות שונות, שידונו בבריאות לב האישה, כאשר כל אחד יאיר את הנושא מן הזוית שלו ויביא לשולחן הדיונים את הניסיון והפרספקטיבה שלו. 

אני מקווה להעלות לסדר היום נושאים כמו סיבוכי הריון והשפעתם  על  תחלואה לבבית עתידית (נושא מהותי  שאינו מוכר לקהל  המטפלים), תקופת המנופאוזה השפעתה על  בריאות לב נשים, התקף לב ושבץ  מח  אצל נשים,  כמו  גם,  נושאים  מתחום בריאות  הנפש המשפיעים  על  מחלות לב של נשים, והגישה למחלות לב במהלך ההריון.

אני מקווה כי הכנס יהווה הזמנה ליצירת דיאלוג בין רופאים ומטפלים מתחומים שונים, דיאלוג שימשך מעבר לגבולות הכנס ויהווה בסיס לשיתוף פעולה ונקודת מבט הוליסטית על

בריאות לב האישה. חשוב לי לראות בכנס ראשון מבין שורה של כנסים עתידיים ולראות בכך פלטפורמה שתניע גל של מודעות ושינוי בקרב ציבור הרופאים ומשם הלאה אל הציבור כולו.

לאתר הכנס (תכנית והרשמה ) נא הקליקו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה