קרדיולוגיה

צריכת חומצן שומן לא רווי בדיאטה במקום שומן רווי מקטין הסיכון למחלת לב כלילית (Circulation)

על פי מחקר חדש מ-Circulation נותן חיזוק להמלצות הקיימות להחליף צריכת שומן רווי בחומצות שומן לא רוויות כחלק מהמניעה הראשונית של מחלת לב כלילית.

ברקע מציינים החוקרים כי מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין צריכה של חומצה לינולאית (LA), הרכיב העיקרי של חומצת שומן n-6 והסיכון למחלת לב כלילית לא הניבו תוצאות חד משמעיות . החוקרים ביצעו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים לצורך בחינת העדויות באשר לקשר בין דיאטת LA לסיכון ל-CHD .

החוקרים ביצעו חיפוש ב-MEDLINE , EMBASE בין יוני 2013 והלאה של מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שדיווחו על הקשר בין דיאטת LA לאירועי CHD . בנוסף, נעשה שימוש גם במידע שלא פורסם בספרות מתוך מחקרי עוקבה שנכללו באנליזות קודמות.  בוצעה אנליזה רב משתנים להערכת הסיכון היחסי (RR) לצורך השוואה בין תזונה עשירה ודלה ב-LA תוך שימוש במטה-אנליזה  קבועת אפקט.

החוקרים זיהו 13 מחקרים שפורסמו ושלא פורסמו שכללו ביחד 310,602 משתתפים ו-12,740 אירועי CHD , לרבות 5,882 מקרי תמותה. כאשר הישוו את האירועים בקבוצה שצרכה את הרמה הגבוהה ביותר של LA בדיאטה לקבוצה שצרכה הכי מעט, נמצאה ירידה של 15% בסיכון לאירועי CHD (סיכון יחסי 0.85, ברווח בר סמך של 0.78-0.92) , וירידה של 21% בסיכון לתמותה בשל אירוע CHD (סיכון יחסי 0.79, ברווח בר סמך של 0.71-0.89) .

החוקרים מציינים שהחלפת 5% מצריכת הקלוריות ל-LA במקום קלוריות של שומן רווי נמצאה כקשורה עם ירידה של 9% באירועי CHD (סיכון יחסי 0.91, רווח בר סמך 0.87-0.96) , וירידה של 13% בסיכון לתמותה על רקע CHD (סיכון יחסי 0.87, רווח בר סמך של 0.82-0.94) .

מסקנת החוקרים היא שבמחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים, צריכת LA קשורה באופן הפוך עם הסיכון ל-CHD כאשר הקשר הוא תלוי מינון.

לדעת החוקרים מימצאים אלה תומכים בהמלצות הנוכחיות להחליף בתזונה שומן רווי בחומצות שומן בלתי רוויות במסגרת מניעה ראשונית של CHD .

Circulation. 2014; 130: 1568-1578

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה