קרדיולוגיה

התלקחויות של מחלת מעי דלקתית עלולות להביא לעליה בסיכון לסיבוכים לאחר אירוע לבבי (Circ Cardiovasc Qual Outcomes)

חולים עם מחלת מעי דלקתית המשוחררים מבית החולים לאחר אשפוז בשל אירוע ראשון של אוטם שריר הלב מצויים בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים, בפרט במידה ותועדה התלקחות של מחלת המעי הדלקתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes.

החוקרים מדווחים על קשר בין התלקחויות מחלת מעי דלקתית ועליה בשיעורי התמותה לאחר 30 ימים. בחולים עם מחלת מעי דלקתית שנותרו בהפוגה תועד סיכון לאחר אוטם שריר הלב שהיה דומה לחולים ללא מחלת מעי דלקתית במהלך מעקב של כארבע שנים.

מדגם המחקר כלל כ-87,000 חולים בדנמרק עם אוטם ראשון של שריר הלב בין השנים 2002-2011 והחוקרים זיהו 1,030 מקרים של קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן שהיו בהפוגה (ללא עדות למחלה פעילה במשך 120 ימים), מחלה עיקשת (פעילות של המחלה במשך לפחות 120 הימים האחרונים) או התלקחות (פעילות של המחלה במהלך 120 הימים האחרונים לאחר לפחות 120 ימים ללא פעילות של המחלה).

שיעורי התמותה מהאשפוז בבית החולים ועד 30 ימים לאחר השחרור עמדו על 16.2% בחולים עם מחלת מעי דלקתית ועל 15.4% באלו ללא המחלה הכרונית. יחסי הסיכויים לאחר תקנון לגיל, מין, שנת אשפוז, מצב סוציו-אקונומי, מחלות רקע וטיפול בתרופות למחלות לב וכלי דם, עמדו על 3.29 בחולים שאושפזו עם התלקחות מחלת מעי דלקתית, 1.62 באלו שאושפזו עם מחלת מעי דלקתית עיקשת ו-0.97 באלו שהיו בהפוגה.

כ-73,000 חולים שרדו לפחות 30 ימים לאחר השחרור מבית החולים, כולל 863 חולים עם מחלת מעי דלקתית. במהלך המעקב שעמד בממוצע על 3.9 שנים, 42% מהחולים עם מחלת מעי דלקתית נותרו בהפוגה. בהשוואה לחולים ללא מחלת מעי דלקתית בעת האשפוז בשל אוטם שריר הלב, באלו עם כל צורה של המחלה במהלך המעקב תועדה עליה משמעותית של 14% ו-17% בשיעורי התמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים, בהתאמה.

הסיכון לשני אירועים אלו ובפרט הישנות אוטם חד של שריר הלב היה הגבוה ביותר בחולים עם התלקחות מחלת מעי דלקתית לפני, במהלך, או לאחר האשפוז הראשוני. הממצאים לא השתנו לפי הטיפול התרופתי שניתן לחולים לאחר השחרור מהאשפוז הראשוני.

ממצאי המחקר רומזים כי עליה בתהליכי דלקת בשל מחלת מעי דלקתית עשויה להשפיע לרעה על המערכת הקרדיווסקולארית. סביר להניח כי המערכת הקרדיווסקולארית פגיעה יותר להשפעות המזיקות של גורמי דלקת אחרים בתקופה שמיד לאחר אוטם חד של שריר הלב.

Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה