קרדיולוגיה

הערכת תוצאות החלפת טיפול מ-Clopidogrel ל-Prasugrel בחולים לאחר השתלת תומכנים כליליים (J Thromb Thrombolysis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Thrombosis and Thrombolysis מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי החלפת טיפול מ-Clopidogrel (פלויקס) ל-Prasugrel (אפיאנט) בחולים לאחר השתלה לא-דחופה של תומכנים כליליים נסבלת היטב, ללא עדות לעליה בסיכון לדימומים.

ישנם מעט מאוד נתונים בנוגע לבטיחות החלפת טיפול מ-Clopidogrel ל-Prasugrel בחולים לאחר השתלת תומכנים כליליים. עם זאת, במציאות רופאים מתמודדים עם ההחלטה להחלפת טיפול תרופתי בחולים בסיכון גבוה לאירועים תרומבוטיים מ-Clopidogrel ל-Prasugrel. לפיכך, במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את שיעור האירועים הקליניים בחולים לאחר השתלת תומכנים כליליים עם טיפול ב-Prasugrel לאחר טיפול קודם ב-Clopidogrel (קבוצת SWITCH) או ללא טיפול קודם ב-Clopidogrel (קבוצת NAIVE).

מדגם המחקר כלל 454 חולים עם מחלת עורקים כלילית יציבה או לא-יציבה, בגילאי 70 שנים, שעברו השתלת תומכנים לא-דחופה וטופלו ב-Prasugrel. מבין אלו, 315 חולים (69%) טופלו ב-Clopidogrel לפני ההחלפה לטיפול ב-Prasugrel. ב-239 חולים עם תגובתיות טסיות גבוהה (HRPR או High Residual Platelet Reactivity) תחת טיפול ב-Clopidogrel, הטיפול ב-Prasugrel הביא להפחתת הצטברות טסיות מ-72% ל-43% (p<0.001).

החוקרים לא זיהו הבדלים בדימומים מג’וריים או מינוריים בבית החולים (2.8% לעומת 4.3%, P=0.411) בין שתי הקבוצות. כמו כן, לא זוהו הבדלים בשיעורי התמותה, תרומבוזיס חד של התומכן, שיעורי אוטם חוזר או אירועים מוחיים.

מניתוח רב-משתנים עלה כי גורמים בלתי-תלויים המנבאים דימומים כללו מין נקבה (יחס סיכויים של 5.56, P=0.014) ואי-ספיקת כליות כרונית (יחס סיכויים של 6.27, p=0.009), אך לא החלפת הטיפול התרופתי.

לסיכום, מהנתונים עולה כי אין סימנים לסיכון מוגבר לדימומים עם החלפה לטיפול מ-Clopidogrel ל-Prasugrel בחולים לאחר השתלת תומכנים כליליים.

J Thromb Thrombolysis. 2014 Oct;38(3):395-401

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה