קרדיולוגיה

הערכת ההשפעה של טיפול בסטטינים ורה-וסקולריזציה על תוצאות מחשבון הסיכון מטעם ה-ACC/AHA (מתוך JAMA Intern Med)

חוסר ההתאמה בין הסיכון הנמוך בפועל לטרשת עורקים של הלב וכלי הדם, בהשוואה לשיעור האירועים הצפוי הגבוה בהרבה לפי מחשבון ה-ACC/AHA (American College of Cardiology/American Heart Association) להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם, אינה מוסברת ע”י טיפול בסטטינים לאחר ההערכה הבסיסית או לאחר רה-וסקולריזציה כלילית שני הסברים אפשריים לפער הנ”ל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים ערכו את המחקר לאחר שמצאו כי מחשבון הסיכון מוביל להערכת-יתר של הסיכון בשלושה מחקרים גדולים WHS (Women’s Health Study), PHS (Physicians’ Health Study) ו-WHI-OS (Women’s Health Initiative Observational Study) בהיקף של 150%.

מחשבון הסיכון פותח ע”י פאנל מומחים מטעם ה-ACC/AHA שניסח את ההנחיות החדשות לאיזון גורמי סיכון של החולים. בניתוח העדכני של הנתונים, החוקרים פנו שוב לסקירה שכללה כ-27,000 נשים ממחקר WHS ועדיין מצאו חוסר התאמה בין שיעור האירועים הנצפה ושיעור האירועים הצפוי לפי המחשבון לאחר שלקחו בחשבון טיפול בסטטינים ורה-וסקולריזציה כלילית.

במדגם WHS, 632 נשים אובחנו עם מחלה טרשתית של הלב וכלי הדם, עם שיעור אירועים של 2.2% במהלך עשר שנים. אך כאשר נעשה שימוש במחשבון האמור, שיעור האירועים הצפוי בתוך עשר שנים עמדעל 3.6%. בחולים בסיכון גבוה יותר, אלו עם שיעור אירועים של מעל 7.5% בתוך עשר שנים, מחשבון הסיכון הוביל להערכת יתר של הסיכון בלמעלה מ-40% ובאלו בסיכון נמוך יותר תועדה הערכת יתר בהיקף של 90%.

להערכת ההשפעה של סטטינים, החוקרים הניחו כי התרופה תוביל לירידה של 25% בסיכון וכתוצאה מכך צפויה עליה בסיכון לטרשת עורקים בתוך עשר שנים מ-10.8% ל-11.2% במטופלים בסיכון הגבוה ביותר. עם זאת, מהמחשבון על כי הסיכון הצפוי לטרשת עורקים באוכלוסיה זו עמד על 15.6%. בסיכומו של דבר, לאחר תקנון לסטטינים, מחשבון הסיכון הביא להערכת יתר של הסיכון בהיקף של כ-37% באלו עם סיכון לטרשת עורקים בתוך עשר שנים של מעל 7.5%, ובהיקף של למעלה מ-85% באלו בסיכון נמוך יותר.

כאשר בחנו את ההשפעה של רה-וסקולריזציה כלילית, החוקרים הניחו ירידה של 25% בסיכון לטרשת עורקים, ירידה אופטימית מאוד, שאינה נתמכת ע”י נתונים קליניים להשוואת רה-וסקולריזציה כלילית לעומת טיפול תרופתי. למרות זאת, גם עם ירידה נדיבה זו של 25% בסיכון, נותר פער בין השיעורים הנצפים והשיעורים הצפויים. באלו בסיכון הגבוה ביותר לטרשת עורקים, שקלול רה-וסקולריזציה כלילית הביא לעליה בשיעור הנצפה ל-11.7% בהשוואה ל-15.6% עם מחשבון הסיכון.

JAMA Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה