קרדיולוגיה

עייפות במהלך היום עשויה להוביל רופאים להמליץ על טיפול אנטיביוטי מיותר (JAMA Internal Medicine)

מתמחה עייף

עם התקדמות היום רופאים רבים מתעייפים, דבר העשוי להוביל לעליה של כ-25% בסיכוי למתן מרשם לטיפול אנטיביוטי מיותר, בהשוואה לשיעורים בשלב מוקדם יותר של יום העבודה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ונתוני חיוב אודות מטופלים שפנו לרופא המטפל בין השנים 2011-2012 עם תסמינים המתאימים לזיהום חד בדרכי הנשימה.

בחלק מהזיהומים בדרכי הנשימה, דוגמת דלקת אוזניים, דלקת של הסינוסים , דלקת ריאות או זיהום חיידקי של הגרון, יש מקום לטיפול אנטיביוטי, בעוד שאחרים נובעים מזיהום נגיפי, דוגמת דלקת חדה של הסמפונות ושפעת, ובהם אין מקום לטיפול אנטיביוטי.

מבין קרוב ל-22,000 פניות למרפאות ראשוניות בשל זיהומים בדרכי הנשימה, 44% הסתיימו בטיפול אנטיביוטי, כך לפי הנתונים הממוחשבים. החוקרים סיווגו את הביקורים במרפאה לשתי משמרות, משעה שמונה בבוקר עד הצהריים ומשעה אחת עד חמש אחר הצהריים במהלך ימות השבוע. רופאים רבים במרפאות עובדים רק במשמרת אחת בכל יום.

במהלך כל משמרת, נרשמה עליה בשיעור המרשמים לטיפול אנטיביוטי לאבחנות עבורן יש מקום לטיפול אנטיביוטי ולאבחנות עבורן אין מקום לטיפול אנטיביוטי. בסיכומו של דבר, נרשמה עליה של 26% בסיכוי למתן מרשם לטיפול אנטיביוטי במהלך השעה הרביעית של המשמרת, בהשוואה לשעה הראשונה.

היקף המרשמים המיותרים לטיפול אנטיביוטי למצבים שאינם דורשים טיפול אנטיביוטי עמד על 30% מהרופאים בשעה אחת בצהריים והגיע ל-35% בשעה ארבע אחר הצהריים.

לדברי החוקרים, רופאים הם גם כן בני אדם והם מתעייפים במהלך יום העבודה ונוטים לקבל החלטות פחות מוצלחות לקראת תום יום העבודה. על הרופאים ועל המטופלים להיות מודעים לסוגיה זו.

 JAMA Internal Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה