אורח חיים בריא מביא לירידה דרמטית בסיכון לאוטם שריר הלב (J Am Coll Cardiol)

הליכה פעילות גופנית

אורח חיים בריא, צריכת אלכוהול מתונה, היקף מותניים קטן והימנעות מעישון לוו כל אחד בנפרד בסיכון מופחת לאוטם שריר הלב במדגם גדול של גברים בריאים משבדיה. בשילוב כל אורחות החיים הבריאים הללו עם פעילות גופנית, באלו שהקפידו על כל חמשת ההרגלים הבריאים נרשמה ירידה של 86% בסיכון לאוטם שריר הלב, בהשוואה למשתתפים בסיכון גבוה שלא הקפידו על אף אחד מאורחות החיים הללו.

בהשוואה ליתר המשתתפים במחקר, שכלל משתתפים שהקפידו על חלק, אך לא על כל ההרגלים הבריאים, הירידה בסיכון לאוטם שריר הלב עמדה על 79%, בהשוואה לאלו שהקפידו על כל חמשת אורחות החיים הבריאים.

מדגם המחקר כלל כ-20,000 גברים בגילאי 45-79 שנים, שמילאו שאלונים שכללו כ-350 שאלות בנוגע לגורמי תזונה ואורח חיים. דיאטה בסיכון נמוך הוגדרה על-בסיס מדד הדיאטה המומלצת לפי NHANES. צריכת אלכוהול מתונה הוגדרה בנוכחות כמות של 10-30 גרם ביום, בעוד שפעילות גופנית בסיכון נמוך הוגדרה כפעילות של הליכה או רכיבה במשך לפחות 40 דקות בכל יום. לסיום, היקף מותניים קטן מ-95 ס”מ הוגדר כהיקף מותניים בריא.

לאחר 11 שנים, באלו שהקפידו על שילוב תזונה בסיכון נמוך (פירות, ירקות, מוצרי חלב דלי שומן, דגנים מלאים ודגים) עם צריכת אלכוהול מתונה נרשמה ירידה של 35% בסיכון לאוטם שריר הלב, בהשוואה למשתתפים בסיכון גבוה שלא הקפידו על אף אחד מאורחות החיים הבריא. תזונה בריאה, צריכת אלכוהול מתונה והימנעות מעישון לוו בירידה של 64% בסיכון לאוטם שריר הלב. הוספת פעילות גופנית למודל הפחיתה את הסיכון לאוטם שריר הלב ב-76% ועם שילוב כל חמשת אורחות החיים הבריא, כולל השמנה בטנית מעטה, נרשמה ירידה של 86% בסיכון לאוטם שריר הלב.

התועלת של תזונה, אורח חיים ומשקל גוף בריא עשויה למנוע עד כארבעה מכל חמישה מקרים של אוטם שריר הלב באוכלוסיה בריאה זו. הפחתת הסיכון לאוטם שריר הלב עם עליה בהיענות לאורחות חיים בריאים תוארה גם בגברים עם יתר לחץ דם ורמות כולסטרול גבוהות.

בסיכומו של דבר, 1% מכלל הגברים אימצו את כל חמשת אורחות החיים הבריאים, למרות המספר הנמוך, החוקרים מאמינים כי אורחות חיים אלו הם הפיכים וכי מחקרים קודמים הוכיחו כי הקפדה על המרכיבים השונים של אורח החיים הבריא מביא לירידה בהיארעות מחלת עורקים כלילית.

J Am Coll Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה