האם יש מקום להשלמת בדיקות שינה באופן שגרתי בחולי אי-ספיקת לב? (מתוך כנס HFSA)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-Heart Failure Society of America, עולה כי איכות שינה ירודה, כפי שנקבע לפי שאלון להערכת איכות השינה אותו ממלאים חולים עם אי-ספיקת לב, מנבאת באופן משמעותי אירועים לבביים.

ב-60% מהחולים במדגם שהוגדרו כבעלי איכות שינה ירודה לפי השאלון נרשמה עליה של פי 2.5 בסיכון המתוקן, בהשוואה לסיכון הממוצע, במהלך שנה אחת. איכות שינה ירודה זוהתה כגורם מנבא משמעותי יותר ממדד NYHA להערכת הדרגה התפקודית.

מהממצאים עולה כי יש לשלב הערכה של איכות השינה במסגרת ההערכה השגרתית של חולים עם אי-ספיקת לב. אין בהכרח צורך להשלים מעבדת שינה וניתן להסתפק בהערכה סובייקטיבית, דוגמת שאלון PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index).

מדגם המחקר כלל 206 גברים עם אי-ספיקת לב, כולל 38% עם מדד NYHA של 3-4. 64% הוגדרו ככאלו בעלי איכות שינה ירודה, עם מדד של מעל 5 נקודות בשאלון PSQI. גורמים שנמצאו בקורלציה משמעותית עם איכות שינה ירודה כללו תסמיני דיכאון ודרגה תפקודית ירודה לפי סולם NYHA.

עוד עולה מהנתונים כי 47% מהחולים דיווחו כי ישנו כל לילה למעלה משבע שעות, אך כ-18% דיווחו כי ישנו פחות משש שעות בלילה. כמחצית טענו כי להערכתם היו ערים במהלך כ-15% מזמן השינה בלילה, כאשר כ-22% טענו כי היו ערים במשך למעלה מ-35% מזמן השינה בלילה.

כ-15% מהמשתתפים דיווחו כי נדרשו להם למעלה מ-60 דקות להירדם, בעוד ש-35% דיווחו כי נדרשו ליותר מ-30 דקות. בעוד ש-70% דיווחו כי לא נטלו טיפול תרופתי לשינה במהלך 30 הימים האחרונים, 20% דיווחו כי נטלו כדורי שינה לפחות שלוש פעמים בשבוע.

אעפ”י שהפרעות נשימה בשינה עלולות להוביל לבעיות שינה בחולי אי-ספיקת לב, וניתן לטפל בהן, ישנן סיבות נפוצות אחרות ומצבים בהם השאלון עשוי לסייע. לדוגמא, השאלון עשוי לסייע בהערכת תדירות היקיצות הליליות של החולים לצורך מתן שתן. בתלות בתגובת המטופל, ייתכן כי כל שנדרש בכדי לשפר את השינה הוא להפחית את צריכת הנוזלים בערב או לשנות את מינון הטיפול במשתנים. מעבר לכך, חלק מחסמי הביתא ותרופות אחרות עשויות להוביל להפרעות שינה וייתכן כי שינוי משטר הטיפול יסייע בשיפור איכות השינה.

מתוך כנס HFSA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה