קרדיולוגיה

החשיבות הפרוגנוסטית של נגעים טרשתיים בסיכון גבוה המאובחנים בבדיקת Coronary CTA (מתוך J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים הפונים לחדר מיון עם כאבי חזה חדים, אך ללא ממצאים בתרשים אק”ג ראשוני ואנזימי לב, נוכחות נגעים טרשתיים בסיכון גבוה בבדיקת Coronary CTA מעלה את הסבירות לתסמונת כלילית חדה, ללא תלות בנוכחות מחלת עורקים כלילית משמעותית וההערכה הקלינית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם נגעים טרשתיים בסיכון גבוה, כפי שזוהו בבדיקת Coronary CTA, משפרים את יכולת האבחנה המוקדמת של תסמונת כלילית חדה, ללא תלו בנוכחות מחלת עורקים כלילית משמעותית בחולים עם כאבי חזה חדים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם מאפייני נגעים טרשתיים בסיכון גבוה, כפי שזוהו בבדיקת CTA בחדר מיון, משפיעים על הסיכויים לאבחנת תסמונת כלילית חדה.

מדגם המחקר כלל חולים שחולקו באקראי לקבוצת בדיקת Coronary CTA במחקר ROMICAT-II (Rule Out Myocardial Infarction/Ischemia Using Computer-Assisted Tomography II). הבודקים בחנו איכותית את בדיקות Coronary CTA לנוכחות מחלת עורקים כלילית לא-חסימתית (היצרות של 1-49%), מחלת עורקים כלילית משמעותית (50% ומעלה או 70% ומעלה), ונוכחות לפחות מאפיין אחד בסיכון גבוה של הנגע הטרשתי. הם בחנו את הקשר בין נגעים טרשתיים בסיכון גבוה ובין תסמונת כלילית חדה במהלך האשפוז הראשוני ואם קשר זה היה תלוי בנוכחות מחלת עורקים כלילית משמעותית ובהערכה קלינית.

37 מבין 472 חולים שהשלימו בדיקת Coronary CTA אובחנו עם תסמונת כלילית חדה (7.8%, 5 מקרים של אוטם חד של שריר הלב ו-32 מקרים של אנגינה לא-יציבה). מחלת עורקים כלילית תועדה ב-262 חולים (55.5%, מחלת עורקים כלילית לא-חסימתית ב-217 חולים [46%] ומחלת עורקים כלילית משמעותית עם היצרות של 50% ומעלה ב-45 חולים [9.5%]). נגעים טרשתיים בסיכון גבוה היו נפוצים יותר בחולים עם תסמונת כלילית חדה ונותרו גורם מנבא משמעותי לתסמונת כלילית חדה (יחס סיכויים של 8.9, P=0.0006) לאחר תקנון להיצרות של 50% ומעלה (יחס סיכויים של 38.6, P<0.001) והערכה קלינית של הסיכון (גיל, מין, מספר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם). תוצאות דומות תועדו לאחר תקנון להיצרות של 70% ומעלה.

לסיכום, מהנתונים עולה כי בדיקת Coronary CTA המדגימה נגעים טרשתיים בסיכון גבוה מגדילה את הסיכויים לאבחנת תסמונת כלילית חדה בחולים הפונים לחדרי מיון בשל כאבי חזה, זאת ללא תלות בנוכחות מחלת עורקים כלילית משמעותית או בהערכה הקלינית.

J Am Coll Cardiol. 2014;64(7):684-692

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה