מה בין צריכת אשלגן ובין הסיכון לאירועים מוחיים? (Stroke)

מנתונים חדשים ממחקר Women’s Health Initiative עולה קשר בין צריכת אשלגן רבה ובין סיכון מופחת לאירועים מוחיים מכל סוג ואירועים מוחיים איסכמיים, כמו גם שיעורי תמותה מכל-סיבה, בנשים מבוגרות. ממצאי הסקירה האחרונה פורסמו במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Stroke.

ההשפעה הייתה בולטת במיוחד במקרים של אירועים מוחיים איסכמיים בנשים ללא יתר לחץ דם. מהנתונים עולה כי בקרב נשים בגילאי 50-79 שנים, באלו ללא יתר לחץ דם עם רמות אשלגן גבוהות יותר נרשמה ירידה של 27% בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לנשים עם רמות אשלגן נמוכות.

עוד עולה מהנתונים כי באופן כללי, המשתתפות במחקר צרכו אשלגן בכמות קטנה מהכמות היומית הממולצת. בארצות הברית, ההמלצה היא לצריכה יומית ממוצעת של 4,700 מ”ג, כאשר בקרב המשתתפות במחקר עמדה הצריכה הממוצעת על 2,600 מ”ג ורק 2.8% מהנשים במחקר ענו על הסף המומלץ לצריכת אשלגן.

מדגם מחקר WHI כלל כ-90,000 נשים לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-79 שנים בעת הגיוס למחקר, ללא היסטוריה של אירועים מוחיים. הנשים היו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 11 שנים. צריכת אשלגן חושבה על-סמך שאלוני תזונה שהשלימו המשתתפות בעת הגיוס ולאחר שלוש שנים.

מהתוצאות לאחר תקנון לערפלנים שונים עולה סיכון נמוך משמעותית לאירועים מוחיים ותמותה מכל-סיבה בנשים בחמישון העליון של צריכת אשלגן (מעל 3,193.6 מ”ג), בהשוואה לאלו בחמישון התחתון (פחות מ-1,925.5 מ”ג).

הירידה בסיכון לאירוע מוחי הייתה גדולה יותר בקרב נשים שלא סבלו מיתר לחץ דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים החדשים עולה קשר בין צריכה רבה יותר של אשלגן ובין סיכון מופחת לאירועים מוחיים על-רקע מחלת כלי דם קטנים, אך ללא ירידה בסיכון לאירוע מוחי המורגי.

Stroke. Published online September 4, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה