לשבת פחות, לחיות ולהיות בריא יותר (Br J Sports Med)

מאת מערכת אי-מד

מחקר חדש, קטן אמנם, אך מעורר התלהבות רבה בקרב החוקרים, אשר מתפרסם ב-British Journal of Sports Medicine , מצביע על כך שאנשים שיקדישו פחות זמן לישיבה ויותר לפעילות עשויים להנות מהארכה של הטלומרים שלהם ובכך להגן על ה-DNA שלהם מפני נזק הקשור לגיל. עם זאת, לא נמצא קשר בין אורך הטלמורים לבין פעילות גופנית מוגברת.

החוקרים מסבירים כי טלומרים הם חלקים של ה-DNA אשר מגינים מפני קצות הכרומוזומים מפני נזקי בעת חלוקת התאים. הטלומרים נוטים להתקצר ככל שהגיל עולה ומחקרים קודמים קשרו בין טלומרים קצרים יותר לסיכון מוגבר לסוגים שונים של סרטן ומחלות קרדיווסקולריות.

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים את אורך הטלומרים בקבוצת אנשים אשר השתתפו במחקר רנדומלי שכלל מדידת פעילות גופנית. במחקר המקורי השתתפו 101 שהיו רוב זמנם במצב ישיבה ועם עודף משקל, בגיל 68 בממוצע בתחילת המחקר.  החוקרים הקצו המשתתפים באופן אקראי לקבוצה שביצעה תכנית פעילות גופנית ולקבוצה שהמשיכה באורח החיים חסר הפעילות שלה.  החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנהל יומן לאורך 7 ימים ולשאת פדומטר המודד את מס’ הצעדים היומי. בנוסף התבקשו המשתתפים למלא שאלון המעריך את זמן הישיבה היומי שלהם.

החוקרים מדווחים כי בקבוצה הפעילה הזמן שהוקדש לפעילות, כמו גם מס’ הצעדים היומי שנמדד, גדל באופן מובהק , בעוד שזמן הישיבה פחת בשתי הקבוצות.

נמצא שיפור בגורמי סיכון הקשורים למחלת לב ושבץ בשתי הקבוצות, בעיקר באלה שהיו בקבוצת המאמץ והפחיתו במשקלם. באנליזה הנוכחית,

 החוקרים בחנו את אורך הטלומרים מתוך דגימות דם שנלקחו בתחילת המחקר ולאחר 6 חודשי התערבות ב-49 משתתפים שנבחרו אקראית. החוקרים מצאו שמס’ הצעדים היומי לא היה קשור לאורך הטלומרים. העלייה מתונה בפעילות גופנית הייתה קשורה לאורך טלומרים קצר יותר בשתי הקבוצות, אך התוצאה לא הייתה מובהקת סטטיסטית (P= .07) .

עם זאת,  הפחתה בכמות זמן הישיבה בקבוצת הפעילות הגופנית הייתה קשורה להארכה של הטלומרים בתאי הדם ( rho=−0.68, p=0.02 ) .  

החוקרים משערים שירידה בזמן ישיבה היא בעלת חשיבות רבה יותר מאשר העלאת זמן הפעילות עבור קשישים בסיכון. הם סבורים שיש מקום להרחיב המחקר בכוון זה, אך מדגישים כי אנשים הנוטים לשבת זמן רב יותר חיים פחות, ללא קשר להרגלי הפעילות הגופנית שלהם.  המסר שהם מבקשים להעביר הוא שיש חשיבות לנטילת הפסקות של 1-2 דקות מידי כל 30 דקות של ישיבה

Br J Sports Med. Published online September 3, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה