גישה חדשה לטיפול בדיכאון בחולי סרטן (Lancet)

מתוצאות מחקר חדש עולות תוצאות מבטיחות לתכנית משולבת חדשה לטיפול בדיכאון בחולי סרטן, המביאה הן להקלה בתסמיני דיכאון והן לשיפור איכות החיים, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי המקובל כיום. הגישה החדשה, DCPC (Depression Care for People with Cancer) נבחנה בשני מחקרים: SMaRT-2, שפורסם בכתב העת Lancet, ו-SMaRT-3, שפורסם ב-Lancet Oncology.

המודל מבוסס על אחות מוסמכת, רופא מטפל ראשוני ופסיכיאטר ומהנתונים עולה כי תכנית זו עשויה להביא לשיפור תוצאות הטיפול בחולי סרטן הסובלים מדיכאון, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.

מתוצאות מחקר SMaRT Oncology 2 עלה כי לאחר שישה חודשים, שיעור גבוה יותר של מטופלים שלקחו חלק בתכנית DCPC הגיבו לטיפול (עם ירידה של לפחות 50% בחומרת הדיכאון), בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול סטנדרטי. שיעורי התגובה הכוללים לטיפול עמדו על 62% עם DCPC ועל 17% עם טיפול סטנדרטי.

במחקר להשוואת התועלת של תכנית DCPC לטיפול בדיכאון מג’ורי בחולי סרטן, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, נכללו 500 מבוגרים עם דיכאון מג’ורי וממאירות עם פרוגנוזה טובה (צפי הישרדות של למעלה מ-12 חודשים). המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (תכנית DCPC) או קבוצת ביקורת (טיפול סטנדרטי, שכלל עדכון הרופא המטפל והאונקולוג אודות האבחנה של דיכאון מג’ורי וטיפול כמקובל).

בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי, בקבוצת ההתערבות תועדה שכיחות נמוכה יותר של דיכאון, חרדה, כאב ועייפות; עם תפקוד, מצב רפואי, איכות חיים ותפישת איכות הטיפול בדיכאון שהיו טובים יותר בכל נקודות הזמן.

במהלך תקופת המחקר תועדו 34 מקרי תמותה על-רקע ממאירות (19 בקבוצת ההתערבות ו-15 בקבוצת הטיפול הסטנדרטי). בנוסף, חולה אחד אושפז למחלקה פסיכיאטרית ואחד ביצע ניסיון אובדני. למרות ששני החולים הללו היו בקבוצת ההתערבות, האירועים לא נקשרו לטיפול שניתן במסגרת המחקר.

במחקר SMaRT-3 נבחנה גרסה של DCPC שהותאמה באופן ספציפי לחולי סרטן עם פרוגנוזה רעה. במחקר זה חולקו באקראי 142 חולים עם ממאירות ראשונית של הריאה, וצפי הישרדות של לפחות שלושה חודשים, לטיפול בתכנית DCPC (68 חולים) או טיפול סטנדרטי (72 חולים).

תוצא הסיום העיקרי היה החומרה הממוצעת של הפרעת הדיכאון (לפי מדד SCL-20, או Symptom Checklist Depression Scale) לאורך תקופת המחקר (עד לתקופה מקסימאלית של 32 שבועות).

לאחר 32 שבועות, 30% מהחולים הללו הלכו לעולמם מסיבות הקשורות במחלה הממארת . הממצאים מבוססים על 131 חולים (92% מהמדגם, כולל 59 חולים בקבוצת ההתערבות ו-72 חולים בקבוצת ההתערבות).

החוקרים מדווחים כי חומרת הדיכאון הממוצעת הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות (מדד SCL-20 ממוצע של 1.24), בהשוואה לקבוצת הביקורת (מדד ממוצע של 1.61). הדירוג העצמי של שיפור בדיכאון, חרדה, איכות חיים, תפקוד, תפישת איכות טיפול ושיעור החולים שהגיבו לטיפול לאחר 12 שבועות היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מהנתונים עולה כי ניתן לטפל ביעילות בדיכאון בחולים עם מחלות ממאירות בעלות פרוגנוזה רעה, דוגמת ממאירות של הריאה, עם שיפור משמעותי בחיי החולים.

Lancet. Published online August 28, 2014

Lancet Oncol. Published online August 28, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה