רופאי משפחה מנהלים את הטיפול במטופלים ששרדו ממאירות (Ann Intern Med)

מסקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine עלה כי מרבית רופאי המשפחה דיווחו כי לא הכירו את ההנחיות ולא חשו בנוח בטיפול במבוגרים ששרדו מחלות ממאירות בילדותם; עם זאת, מספר המטופלים הללו צפוי לגדול עוד ועוד, לאור השיפור בסיכויי ההצלחה של הטיפול בגידולים בילדות.

מספר אמצעים עשויים לסייע לפנימאים לנהל את הטיפול במטופלים אלו. המטופלים חוששים מפני הישנות של הממאירות ולעיתים הישנות עשויה להתבטא בתסמינים נפוצים מאוד, דוגמת כאבי גב. רופאים פנימאים עלולים להיות מוטרדים מפספוס אבחנה ולערוך בדיקות מיותרות, או לפספס סימני אזהרה לאור התסמינים הנפוצים. למרות זאת, לא כל כאבי הגב מהווים סימן אזהרה.

לדוגמא, Acute Lymphocytic Leukemia, הצורה הנפוצה ביותר של לויקמיה בילדות, אינה חוזרת לאחר 15 שנים. כל הישנות של ממאירות זו היא נדירה מאוד, בעיקר בצורת כאבי גב. הבנת הנקודה בה חולה החלים מגידול היא נקודת התחלת טובה, לאחר מכן ניתן להרגיע את המטופל.

במטופלים לאחר טיפול הקרנות לגב או לחזה ייתכן סיכון מוגבר להישנות שתתבטא ככאבי גב, אם כי מזה שנים רבות לא נעשה שימוש בהקרנות לטיפול בלויקמיה. במקרים אלו, על רופאים לבחון את טיב כאבי הגב של המטופלים ובהתאם להחליט על צורך בבדיקות נוספות.

הצעד הראשון בטיפול במטופלים ששרדו מחלה ממארת הוא השלמת סיכום של הטיפול. כיום, לעיתים קרובות למטופלים סיכום של הטיפולים שקיבלו במהלך מחלתם. חשוב מאוד להכיר את הטיפולים אליהם נחשפו המטופלים.

שנית, רופאים פנימאים יכולים להיעזר בהנחיות מטעם ה-Children’s Oncology Group לניטור אחר שורדים של ממאירויות בילדות. ההנחיות המבוססות כוללות מספר טיפולים נפוצים לגידולים ממאירים. חשוב לקחת בחשבון את סוג הטיפולים שניתנו לחולים כילדים.

בילדים שנחשפו לקרינה לחזה קיים סיכון לפיברוזיס ריאתי, מחלות של מסתם הלב ומחלת עורקים כלילית מוקדמת, ויש להשלים בדיקות ממוגרפיה בשלב מוקדם, כולל בדיקת MRI של השד. קרינה למוח מלווה בקשיי למידה, פגיעה בכישורי ארגון וייתכנו גם הפרעות נוירו-אנדוקריניות. בנוסף, קרינה לצוואר מעלה את הסיכון לפגיעה בתפקוד בלוטת התריס, עם צורך בבדיקות סקירה לתת פעילות של בלוטת התריס. קרינה לאגן מעלה את הסיכויים לכשל שחלתי וסיבוכי הריון. בנוכחות היסטוריה של קרינה לבטן יש להשלים בדיקות סקירה מוקדמות לממאירות של המעי הגס.

כמו כן, לכל טיפול כימותרפי השפעות מאוחרות אפשריות. לדוגמא, בחולים שטופלו בילדותם ב-Doxorubicin יש להשלים בדיקות סקירה להערכת הלב ולהתחיל טיפול בחסמי ביתא ו/או מעכבי ACE בנוכחות סימנים מוקדמים לפגיעה א-תסמינית בתפקוד חדר שמאל. טיפול בתרופות ממשפחת Alkylating Agents מלווה בספירה נמוכה של תאי זרע בגברים ומנופאוזה מוקדמת בנשים. על רופאים לעודד גברים המעוניינם להביא ילדים לעולם להשלים בדיקות זרע. בשחלות של נשים שטופלו בתרופות אלו מאגר ביציות מוגבל יותר, ולכן לאחר שישה חודשי ניסיון הפריה ללא הצלחה, במקום 12 חודשים כמקובל, יש להפנות נשים אלו למומחה פוריות.

חשוב לעודד אורח חיים בריא בחולים אלו, כאשר ממחקרים בנושא עולה כי במידה ומטופלים ששרדו ממאירות בעברם אינם מקפידים על אורח חיים בריא, הסיכון לתסמונת מטבולית עולה כפליים. יתרה מזאת, עישון מעלה משמעותית את הסיכון לממאירויות בכל אדם שנחשף לקרינה לחזה בילדותו. חולים אלו מצויים גם בסיכון מוגבר למחלת עורקים כלילית. עודף-משקל מהווה נטל נוסף ללב שנחלש עקב הטיפולים לממאירויות.

Ann Intern Med

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

זאת בדיוק הסיבה מדוע בתי הספר האינטרנטיים שהקמנו העוסקים בכך יועדו בראש ובראשונה לרופאים ראשונים ורופאי משפחה.  אתם מוזמנים להצטרך לקורס לניהול סרטו המעי הגס, ולקורס ההמטולוגיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה