קרדיולוגיה

החשיבות הפרוגנוסטית של מדדי לחץ דם דיאסטולי וסיסטולי בבדיקות הולטר לחץ דם במהלך 24 שעות (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים כי מבדיקות הולטר לחץ דם במהלך 24 שעות עולה כי הסיכון על-רקע מדידות לחץ דם דיאסטולי ולחץ דם סיסטולי הוא תלוי-גיל. מדדי לחץ דם דיאסטולי במהלך בדיקת ההולטר ויתר לחץ דם דיאסטולי מבודד מלווים בסיכון מוגבר לסיבוכים כליליים בחולים מתחת לגיל 50, בעוד שלאחר גיל 50, מדדי לחץ דם סיסטולי בבדיקת הולטר ונוכחות יתר לחץ דם סיסטולי או מעורב הם גורמי הסיכון העיקריים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הסיכון על-רקע מדידות לחץ דם דיאסטולי ולחץ דם סיסטולי במסגרת בדיקת הולטר לחץ דם במהלך 24 שעות.

החוקרים תיעדו את לחץ הדם במהלך 24 שעות ואת התוצאות הרפואיות ב-8,341 משתתפים לא-מטופלים (בגיל ממוצע של 50.8 שנים), שגויסו באקראי מ-12 מדגמים.

במהלך 11.2 שנים (חציון), 11.1% מהמשתתפים הלכו לעולמם (927 מקרי תמותה) 4.3% עקב מחלות לב וכלי דם ו-8.9% אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי פטאלי או לא-פטאלי. יתר לחץ דם דיאסטולי (לחץ דם דיאסטולי בבדיקת הולטר לחץ דם של 80 מ”מ כספית ומעלה) לא הביא לעליה בסיכון לתמותה מכל-סיבה, תמותה קרדיווסקולארית או אירועים מוחיים (יחסי סיכון של 1.54 ומטה), אך לווה בסיכון מוגבר לאירועים פטאליים ולא-פטאליים של מחלות לב וכלי דם, מחלות לב או אירועים כליליים (יחסי סיכון של 1.75 ומעלה).

יתר לחץ דם סיסטולי מבודד (לחץ דם סיסטולי בבדיקת הולטר לחץ דם של 130 מ”מ כספית ומעלה) ויתר לחץ דם מעורב, סיסטולי ודיאסטולי, לווה בסיכון מוגבר לכל התוצאים שצוינו לעיל (p<=0.0012).

מתחת לגיל 50, מדידות לחץ דם דיאסטולי בבדיקת הולטר לחץ דם במהלך 24 שעות ניבאו בצורה הטובה ביותר את הסיכון, עם קשר מובהק סטטיסטית עם כלל מקרי התמותה ומקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ועם שילוב כל תוצאי הסיום הקרדיווסקולאריים, עם תרומה לא-משמעותית של מדידות לחץ דם סיסטולי במהלך בדיקת הולטר לחץ דם (יחס סיכון של 0.92 ומטה); מעל גיל 50, מדידות לחץ דם סיסטולי במהלך 24 שעות ניבאו את כל תוצאי הסיום (יחס סיכון של 1.19 ומעלה), עם תרומה לא-משמעותית של מדידות לחץ דם דיאסטולי במהלך 24 שעות.

האינטראקציה של הגיל עם מדידות לחץ דם סיסטולי ולחץ דם דיאסטולי במהלך בדיקות הולטר לחץ דם לאורך 24 שעות הייתה משמעותית עם כל האירועים הכליליים והאירועים הקרדיווסקולאריים (p<=0.043).

Circulation

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה