ההשפעה של איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם על מחלת לב איסכמית (The Lancet)

 

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי רמות סוכר מוגברות הינן גורם סיכון הפיך למחלת לב איסכמית במטופלים בגיל העמידה עם סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרגליקמיה מלווה בעליה משמעותית בסיכון למחלת לב איסכמית בחולים עם סוכרת מסוג 2. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם משפיעים על הסיכון הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 10,251 מבוגרים בגילאי 40-79 שנים עם סוכרת מסוג 2, עם ריכוז HbA1c ממוצע של 8.3%, וגורמי סיכון למחלת לב איסכמית, שלקחו חלק במחקר ACCORD. המשתתפים חולקו לקבוצת טיפול אינטנסיבי או טיפול סטנדרטי (יעד HbA1c נמוך מ-6.0% או בטווח 7.0-7.9%, בהתאמה). החוקרים העריכו את שיעור המקרים הפטאליים ולא-פטאליים של אוטם שריר הלב, רה-וסקולריזציה כלילית, אנגינה לא-יציבה ואנגינה חדשה במהלך הטיפול הפעיל (ממוצע של 3.7 שנים) עם מעקב נוסף של 1.2 שנים.

מהממצאים עולה כי שיעורי אוטם שריר הלב היו נמוכים יותר בקבוצת הטיפול האינטנסיבי, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי במהלך הטיפול הפעיל (יחס סיכון של 0.80, p=0.015) ובאופן כללי (יחס סיכון של 0.84). הממצאים היו דומים בהערכת שילוב אוטם שריר הלב, רה-וסקולריזציה כלילית ואנגינה לא-יציבה (טיפול פעיל, יחס סיכון של 0.89, שיעור כולל של 0.87) ועם רה-וסקולריזציה כלילית בלבד (יחס סיכון של 0.84) ואנגינה לא-יציבה בלבד (יחס סיכון של 0.81) במהלך כל תקופת המעקב. כאשר החוקרים בחנו את ריכוז HbA1c הנמוך ביותר כמשתנה תלוי-זמן, כל יחסי הסיכון הפכו ללא-משמעותיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי רמות סוכר גבוהות בדם מהוות גורם סיכון הפיך למחלת לב איסכמית בחולים בגיל העמידה עם סוכרת מסוג 2.

The Lancet, Early Online Publication, 1 August 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה