טיפול הורמונאלי חליפי לאחר מנופאוזה אינו מביא להאטת טרשת עורקים (Ann Intern Med)

טיפול הורמונאלי חליפי בנשים זמן קצר לאחר מנופאוזה עשוי להקל על תסמינים וזומוטוריים, כולל גלי חום, ומביא לשיפור בחלק מהסמנים למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר KEEPS (Kronos Early Estrogen Prevention Study). עם זאת, טיפול הורמונאלי חליפי לא השפיע על התקדמות טרשת עורקים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך חודש יולי בכתב העת Annals of Internal Medicine.

המחקר האקראי, מבוקר-פלסבו, כלל 727 נשים בריאות בגילאי 42-58 שנים, בסיכון נמוך למחלות לב וכלי דם, 0.5-3.0 שנים לאחר הווסת האחרונה.

התוצא העיקרי היה הערכת ההשפעה של טיפול הורמונאלי חליפי מוקדם על התקדמות טרשת עורקים, באמצעות הדמיה לא-פולשנית של כלי הדם. החוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול הורמונאלי חליפי במשך ארבע שנים, באמצעות CEE (Conjugated Equine Estrogen) או מדבקת 17β-Estradiol עם פרוגסטרון, בהשוואה לפלסבו.

מבדיקות הדמיה בתחילת המחקר ולאחר ארבע שנים עלה כי טיפול הורמונאלי חליפי לא השפיע על התקדמות טרשת עורקים. עם זאת, בהשוואה לפלסבו, טיפול הורמונאלי חליפי הביא לשיפור גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת פרופיל השומנים בדם ותנגודת לאינסולין, כמו גם תסמינים וזומוטוריים.

התוצא העיקרי היה השינוי השנתי בעובי שכבת CIMT (Carotid Intima-Media Thickness), כפי שנקבע באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד. בדיקת סידן בעורקים הכליליים נבחנה באמצעות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת. מהנתונים עלה כי חלה עליה של 0.007 מ”מ לשנה בעובי שכבת CIMT, עליה שהיתה דומה בכל הקבוצות, ולא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעור הנבדקים עם עליה במדדי סידן בעורקים הכליליים.

תוצאי סיום משניים כללו שינויים בסמנים לסיכון למחלות לב וכלי דם. לא תוארו שינויים בלחץ הדם; מדבקת אסטרוגן עורית הובילה להפחתת תנגודת לאינסולין, בעוד שטיפול פומי באסטרוגן הביא לשיפור רמות LDL ו-HDL. טיפול פומי הביא גם לעליה בסמנים למחלות לב וכלי דם, דוגמת CRP ו-SHBG (Sex Hormone Binding Globulin), אך ללא עליה ברמות Interleukin-6.

תופעות לוואי דוגמת פריחות, שברים, כאבי ראש ובעיות בדרכי המין והשתן, היו דומות בכל שלוש הקבוצות, בעוד שדימום נרתיקי היה נפוץ יותר משמעותית בקרב נשים שקיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

החוקרים מזהירים כי לא ניתן להכליל את תוצאות מחקר KEEPS על נשים בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, וכי מינונים גבוהים יותר של אסטרוגן עשויים להשפיע יותר על בריאות האנדותל.

Ann Intern Med. Published online July 28, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה