מקרה חריג של גידול במשקל של תשעה קילוגרמים

גידול ענק הוסר מבטנו של גבר במקרה שהתברר בהמשך כחריג ביותר. לא רק שהגידול היה רבה יותר גדול מהרגיל, מדובר היה בליפוסרקומה אך עם מרכיבי עצם וסחוס ומאפיינים של אוסטיאוסרקומה וכונדרוסרקומה.

הרופאים המטפלים, להם ניסיון בטיפול בסרקומות וליפוסרקומות, מסבירים כי מדובר במקרה חריג מאוד ומעולם לא נתקלו במקרה דומה.

המומחים מסבירים כי באופן כללי, ליפומות הן רקמת שומן שיצאה מבקרה ולעיתים לרקמה מראה של רקמת שומן תקינה, אך במקרה זה התמונה היתה חריגה. לגידול הנוכחי היו מרכיבים של אוסטיאוסרקומה בתוך ליפוסרקומה, שילוב מוזר ביותר. גם גודל הגידול היה חריג, כאשר לדבריהם, הגודל הממוצע של ליפומה הוא 12.5 ס”מ, אך במקרה הנ”ל הגידול הגיע לגודל של 27 סנטימטרים ולמשקל של 9 קילוגרמים.

באופן מפתיע, החולה לא היה מודע כלל לתהליך שהתרחש בבטנו, ולא היו כל סימנים חיצוניים; מדובר בגבר גבוה ודי רזה, ללא עדות בולטת להגדלה של הבטן. מדובר בגידול רטרופריטונאלי, ובאזור זה יש מקום רב לגדול, ומדובר בגידולים ניידים מאוד.

החולה, גבר בן 75 שנים, אובחן רק בעקבות נפילה בגינה פנה לרופא המשפחה, שהפנה אותו למרכז רפואי בו אובחן הגידול בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת. הסריקה הדגימה גידול שתפס נפח גדול מהחלל הרטרופריטונאלי וגודלו עלה על גודל הכבד. המראה התאים לליפוסרקומה רטרופריטונאלית, אך הייתה מחלוקת אם מדובר היה בגידול שמקורו בכליה, מאחר והכליה הוסתרה ע”י הגידול.

הסריקה לא הייתה מאוד ברורה, אך כל הרופאים הסכימו כי יש להסיר את הגידול, ואף לא ראו מקום לביופסיה.

מראש הוחלט כי הניתוח יכלול הסרה של הכליה ולמעשה, הכליה ובלוטת יותרת הכליה הוסרו, כמו גם הטחול, מאחר והגידול עירב את כל האיברים הללו. הניתוח ארך כחמש שעות ומדובר היה בפרוצדורה מדהימה לדברי הכותבים. הרופאים מסבירים כי ידוע כי ליפוסרקומה עשויה להיות די גדולה ומאוד צפופה מאחר וההרכב כולל רקמת שומן, ובחלק מהמקרים, אף עצם. אך הגידול שהוסר מהחולה היה חסר תקדים, גם לסוג זה של ממאירות.

החולה כעת יהיה במעקב כל שלושה חודשים לשארית חייו. הסריקה הראשונה לאחר הניתוח לא הדגימה עדות להישנות הגידול, כפי שקורה לרוב עם גידולי ליפוסרקומה.

העובדה שהחולה לא היה מודע לגידול אינה חריגה מאחר וגידולים אלו לרוב גדלים בשקט. מרבית החולים אינם מפתחים תסמינים עד שהגידול גדול ולוחץ על מבנים סמוכים, עם הופעת רגישות, כאב, או הפרעות תפקודיות. בחלל הרטרופריטונאלי, כאשר ליפוסרקומה מאובחנת בשלב מאוחר, הגידול עשוי להגיע לממדים גדולים ולמשקל של מספר קילוגרמים בעת האבחנה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה