צפיה בטלוויזיה עשויה להביא לקיצור תוחלת החיים (JAHA)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים כי צפיה בטלוויזיה במשך שעות רבות בכל יום מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, בעוד שלא תואר קשר משמעותי בין שיעורי התמותה ובין מספר שעות השימוש במחשב או נהיגה.

בקרב משתתפים במחקר שדיווחו על צפיה בטלוויזיה במשך שלוש שעות ומעלה בכל יום, נרשמה עליה של כפליים בסיכון לתמותה במהלך שמונה שנות מעקב, בהשוואה למשתתפים שדיווחו כי צפו בטלוויזיה עד שעה בכל יום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר ישיר בין התנהגות סדנטרית ובין תמותה מכל-סיבה. עם זאת, לא ידוע רבות אודות ההשפעה של סוגים שונים של התנהגות סדנטרית על שיעורי התמותה הכוללים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לקבוע את הקשר בין התנהגויות סדנטריות שונות ובין תמותה מכל-סיבה.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי, 13,284 בוגרי אוניברסיטה בספרד, בגיל ממוצע של 37 שנים, היו במעקב למשך חציון של 8.2 שנים. החוקרים העריכו את היקף הצפיה בטלוויזיה, מחשב ונהיגה ובחנו את הקשר בין כל התנהגות סדנטרית ובין שיעורי התמותה הכוללים.

מהנתונים עולה כי יחס שיעורי היארעות תמותה מכל-סיבה עמד על 1.40 לכל שעתיים של צפייה בטלוויזיה, 0.96 עם שימוש במחשב ו-1.14 עם נהיגה, לאחר תקנון לגיל, מין, הרגלי עישון, צריכה אנרגטית כוללת, היענות לדיאטה ים תיכונית, מדד מסת גוף ופעילות גופנית. הסיכון לתמותה היה גבוה כפליים במשתתפים שדיווחו כי צפו בטלוויזיה שלוש שעות ומעלה בכל יום, בהשוואה לאלו שצפו בטלוויזיה פחות משעה בכל יום (יחס שיעורי היארעות של 2.04).

הממצאים מצביעים על קשר ישיר בין צפיה בטלוויזיה ובין תמותה מכל-סיבה. עם זאת, לא זוהה קשר בין זמן שימוש במחשב וזמן נהיגה ובין שיעורי תמותה גבוהים יותר. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הפחתת שעות הצפייה בטלוויזיה תביא להפחתת שיעורי התמותה.

JAHA 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה