האם קיים קשר בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה? (מתוך כנס ה-HRS)

משני מחקרים חדשים עולה כי איזון פעילות נוגדת-קרישה וקצב לב עשויים לתרום לקשר בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה. במחקר אחד, בחולים שטופלו בקומדין, עם השפעה תרפויטית לאורך תקופת הזמן הארוכה ביותר, תועד סיכוי נמוך יותר להתפתחות דמנציה במהלך חמש שנות מעקב. במחקר אחר, בחולים עם קצב לב ממוצע מהיר יותר תועד סיכון נמוך יותר לדמנציה. שני המחקרים הוצגו במהלך כנס ה-Heart Rhythm Society.

במחקר להערכת איזון הטיפול בנוגדי-קרישה כמנגנון אפשרי הקושר בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה, החוקרים בחנו נתונים אודות כ-2,600 חולים עם פרפור פרוזדורים, שטופלו בקומדין. גיל המשתתפים עמד בממוצע על 74 שנים, כאשר לאורך לפחות חמש שנות מעקב, 4% מהחולים פיתחו דמנציה.

הסיכון להתפתחות דמנציה היה מוגבר משמעותית בחולים עם פעילות נוגדת-קרישה בטווח התרפויטי (מדדי INR בטווח 2-3) עד 75% מהזמן, בהשוואה לאלו שהיו בטווח התרפויטי למעלה מ-75% מהזמן. החוקרים זיהו עקומה בצורת U, כאשר בנוכחות ערכי INR נמוכים מ-2.0 או גבוהים מ-3.0 תועד סיכון מוגבר לדמנציה.

מכאן עולה כי לפחות אחד המנגנונים הקושרים בין פרפור פרוזדורים ודמנציה הוא נזק איסכמי כרוני למוח, בין אם בשל מיקרו-תסחיפים (עם פעילות נוגדת-קרישה מתחת לטווח התרפויטי) או מיקרו-דימומים (עם פעילות נוגדת-קרישה מעבר לטווח התרפויטי).

במחקר השני אספו החוקרים נתונים אודות כ-1,000 חולים שעברו ניטור הולטר בן 24 שעות, עם פרפור פרוזדורים רציף, מתוך מחשבה כי קצב הלב עשוי להשפיע על הזילוח למוח. לאורך שלוש שנות מעקב, החוקרים מצאו כי בחולים עם קצב לב ממוצע מהיר יותר תואר סיכון נמוך יותר לדמנציה (3% מהחולים עם קצב לב נמוך מ-60 פעימות לדקה, 3.6% מאלו עם קצב לב בטווח 60-79 פעימות לדקה, 2.3% באלו עם קצב בטווח 80-99 פעימות לדקה ו-0.8% מאלו עם קצב לב של 100 פעימות לדקה ומעלה).

לאחר תקנון למשתנים שונים, יחסי הסיכון לדמנציה בשלוש הקטגוריות הנמוכות של קצב הלב הצביעו על סיכון מוגבר בהשוואה לקצב הלב המהיר ביותר (יחסי סיכון של 3.52, 4.20 ו-2.46, בהתאמה).

החוקרים מסבירים כי בשנים האחרונות תוארה מגמה לאיזון פחות הדוק של קצב הלב בחולים עם פרפור פרוזדורים, כאשר אחד המחקרים שפורסמו לאחרונה מצא כי איזון הדוק של קצב הלב לא הביא לשיפור בתוצאות, בהשוואה לאיזון פחות הדוק של קצב הלב.

HRS 2014

לידיעה ב-Medpage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה