קרדיולוגיה

האם ניתן לקצר את משך הטיפול נוגד הטסיות לאחר השתלת תומכנים מצופי-תרופה חדשים? (Am J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology, עולה כי בחולים בהם הושתלו תומכנים מצופי-תרופה מדור שני ניתן לשקול הפסקת טיפול נוגד-טסיות בשלב מוקדם, אם כי לא ניתן לשלול תועלת אפשרית לטיפול נוגד-טסיות כפול ממושך יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי הפסקה מוקדמת של טיפול נוגד-טסיות לאחר תומכן מצופה-תרופה מנבאת תרומבוזיס של התומכן. עם זאת, מנתונים שפורסמו לאחרונה עולה כי טיפול נוגד-טסיות קצר יותר הוא בטוח עם הדורות החדשים של תומכנים מצופי תרופה. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את ההשפעה של הפסקה מוקדמת מול הפסקה מאוחרת של טיפול בקלופידוגרל על שיעורי תרומבוזיס של התומכן במאגר נתונים מהעולם האמיתי אודות שימוש בתומכנים מצופי-תרופה מדור ראשון ומדור שני.

מדגם המחקר כלל 6,236 חולים שעברו השתלת תומכן מצופה-תרופה, כאשר 4,217 עברו השתלה של תומכן מדור ראשון (תומכנים מצופי Sirolimus או Paclitaxel) ו-2,019 עברו השתלת תומכנים מדור-שני (תומכנים מצופי Everolimus). בתוך כל קבוצת חולים לאחר השתלת תומכן מצופה תרופה, חולים סווגו להפסקת טיפול בקלופידוגרל בתוך שנה אחת: הפסקה מוקדמת (פחות משלושה חודשים), מאוחרת (3-12 חודשים) או המשך טיפול.

החוקרים בחנו את שיעורי תרומבוזיס של התומכן והתוצאות הקליניות. 341 חולים (8.1%) טופלו בתומכנים מדור ראשון ו-126 חולים (6.2%) טופלו בתומכנים מדור שני והפסיקו את הטיפול בתוך שנה אחת. שיעורי תרומבוזיס דפיניטיבי או חשוד עמדו על 3.8% עם הפסקה מוקדמת של הטיפול, 2.5% עם הפסקה מאוחרת של הטיפול ו-0.5% עם המשך טיפול (p=0.001) לאחר השתלת תומכנים מצופי תרופה מדור ראשון, אך לא תועדו מקרים עם הפסקה מוקדמת ומאוחרת של הטיפול בחולים בהם הושתלו תומכנים מדור שני, כאשר באלו שהמשיכו בטיפול התרופתי תועד שיעור של 0.5%.

שיעור הסיבוכים הלבביים המג’וריים עמד על 9.9% עם הפסקה מוקדמת של טיפול נוגד-טסיות, 5.6% עם הפסקה מאוחרת של הטיפול ו-0.9% עם המשך טיפול בחולים לאחר השתלת תומכנים מדור ראשון ועל 5.5%, 7.4% ו-1.5%, בהתאמה, בחולים לאחר השתלת תומכנים מדור שני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפסקת טיפול נוגד-טסיות בתוך שנה אחת מלווה בעליה בשיעור אירועי תרומבוזיס של התומכן עם תומכנים מצופי-תרופה מדור ראשון, בעוד שהפסקה של הטיפול בטוחה בחולים לאחר השתלת תומכנים מצופי-תרופה מדור שני בכל הנוגע לסיכון לתרומבוזיס של התומכן. עם זאת, הפסקת טיפול נוגד-טסיות מלווה בשיעורי תמותה וסיבוכים מג’וריים גבוהים יותר, הן עם תומכנים מצופי-תרופה מדור ראשון והן עם אלו מדור שני.

ממצאי המחקר תומכים בהפסקת טיפול נוגד-טסיות בהתאם לשיקול הדעת של הרופא המטפל עם תומכנים מצופי-תרופה מדור שני, אך לא ניתן לשלול תועלת אפשרית לטיפול ממושך יותר עם טיפול נוגד-טסיות כפול גם כאשר נעשה שימוש בתומכנים מצופי-תרופה מדור שני.

Am J Cardiol. 2014 Apr 1

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה