קרדיולוגיה

צריכת אלכוהול עשויה להביא לעליה בסיכון לפרפור חדרים בחולים לאחר STEMI (מתוך כנס ה- Heart Rhythm Society)

בחולים הצורכים אלכוהול בכמות רבה, לא יותר מכוס יין או כוסית וויסקי ביום, נרשמה עליה משמעותית בסיכון לתמותה לבבית פתאומית בהשוואה לאלו שאינם שותים אלכוהול, במידה ומפתחים אוטם שריר הלב עם עליות מקטע ST (STEMI או ST-segment Elevation Myocardial Infarction), כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת של חולים עם STEMI שטופלו בבתי חולים בדנמרק לאורך מספר שנים.

למרות ההשערה הנפוצה ועדויות ממחקרים תצפיתיים לפיהן צריכה מתונה עשויה לספק הגנה מפני מחלות לב, לפחות באוכלוסיה הכללית, מדובר בגורם סיכון לדום לב בחולים המפתחים אוטם לבבי. גם צריכת אלכוהול מתונה מעודדת התפתחות הפרעות קצב בחולים המפתחים אוטם חד של שריר הלב.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות חולים עם אירוע ראשון של אוטם שריר הלב עם עליות מקטע ST, שעברו טיפול רה-פרפוזיה עם PCI; המחקר לא כלל חולים מעל גיל 80 שנים. החולים סווגו לקבוצת מקרים (219 חולים) וביקורות (441 חולים) בהתאם להתפתחות פרפור חדרים בתוך 12 שעות מהופעת התסמינים אך לפני התערבות כלילית מילעורית.

בקבוצת המקרים החולים צרכו בממוצע שבע יחידות אלכוהול בשבוע, כלומר, שבע משקאות, כאשר יחידה מוגדרת כבירה, משקה חריף אחד או כוס יין. זאת בהשוואה לממוצע של שלוש יחידות בקבוצת הביקורת (p<0.001).

מניתוח רב-משתנים עלתה קורלציה ישירה בין צריכת אלכוהול ובין הופעת פרפור חדרים: לכל עליה של יחידת אלכוהול אחת בשבוע, יחס הסיכויים לפרפור חדרים עלה ב-2.4%. הסיכון באלו ששתו אלכוהול, בהשוואה לאלו שלא שתו אלכוהול, לא היה משמעותי עד שבע משקאות בשבוע, אך היה משמעותי עם צריכת אלכוהול בכמות גדולה יותר.

החוקרים מזהירים כי הממצאים מוגבלים לאוכלוסיית חולים לבנים עם STEMI ממוצא אירופאי, והוסיפו כי לרוב לא נערכות בדיקות סקר להערכת הסיכון למוות פתאומי באוכלוסיה הכללית וייתכן כי חשוב כי חולים עם גורמי סיכון רבים למחלות לב וכלי דם יהיו זהירים יותר בכל הנוגע לצריכת אלכוהול.

עם צריכת למעלה משבעה משקאות בשבוע, חולים עם יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה, פרפור פרוזדורים ו/או היסטוריה משפחתית של תמותה פתאומית, לדוגמא, עשויים כולם להיות בסיכון מוגבר לתמותה במידה ויפתחו התקף לב. יתרה מזאת, ככל הנראה יש לעדכן את ההנחיות להגבלת הצריכה, בעיקר בגברים, לפחות ממשקה אחד ביום באלו עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם.

מתוך כנס ה- Heart Rhythm Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה