האם יש תועלת לבדיקת סף דפיברילציה שגרתית? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Heart Rhythm Society)

באופ מפתיע, במרבית החולים לאחר השתלת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) אין תועלת לבדיקת סף דפיברלציה, העשויה להיות בטוחה, אך אינה מביאה לשיפור יעילות מתן מכות חשמל ואינה משפיעה על שיעורי ההישרדות, כך עולה מתוצאות מחקר SIMPLE (Shockless Implant Evaluation), שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Heart Rhythm Society.

במחקר SIMPLE, שנועד להוכיח העדר-נחיתות, שיעורי התוצא העיקרי של כשלון מתן הולם של מכות חשמל או תמותה עקב הפרעות קצב, היו נמוכים יותר בחולים שחולקו באקראי לקבוצת ביקורת, בהשוואה לאלו שעברו בדיקת DFT (Defibrillation Threshold). הנתונים הצביעו על עדיפות לקבוצה, אך ענו על הגדרת העדר-נחיתות בפער נרחב.

המחקר נערך ב-18 מדינות וכלל חולים שעברו השתלה ראשונה של התקן ICD במסגרת מניעה ראשונית או שניונית. המשתתפים חולקו באקראי לבדיקת סף דפיברילציה סביב הפרוצדורה (1,253 חולים) או לקבוצת ביקורת בה לא בוצעו בדיקות אלו (1,247 חולים). פרוטוקול הבדיקה דרש לפחות הפסקה מוצלחת אחת של פרפור חדרים עם מכת חשמל של 17 ג’אול או שתי הפסקות מוצלחות עם 21 ג’אול; האנרגיה למכה הראשונה תוכנתה ל-31 ג’אול בשתי קבוצות הטיפול.

המעקב אחר החולים ארך בממוצע 3.1 שנים, כאשר רק 1.7% מהחולים אבדו במהלך המעקב.

השיעור השנתי של תוצא הסיום העיקרי, כשלון מתן מכת חשמל הולמת או תמותה עקב הפרעת קצב, עמד על 7.2% בקבוצת הביקורת ועל 8.3% בקבוצת הבדיקה (יחס סיכון של 0.86, p<0.001 להעדר-נחיתות ו-p=0.30 לעדיפות).

לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה מכל-סיבה בשתי הקבוצות (יחס סיכון של 1.04, p=0.65).

בטיחות בדיקת DFT נקבעה באמצעות שני תוצאי סיום משולבים, אחד מהם הצביע על אפשרות לנזק עקב הבדיקות במהלך החודש הבא. עם זאת, במונחים אבסולוטיים, תועדו מעט סיבוכים בתר-ניתוחיים. בדיקות DFT לא לוו בעליה בשיעור האירועים של תוצא הבטיחות העיקרי, שכלל כל סיבוך העשוי להיות קשור לבדיקות סף דפיברלציה. מהערכת תוצא הסיום המשני עלו רמזים לנזק אפשרי עקב בדיקות אלו.

החוקרים כותבים כי להערכתם, השתלת ICD ללא בדיקה שגרתית הינה הגישה המועדפת. בקנדה, נמנעים מבדיקות DFT ב-80% מהשתלות ICD ובמדינות אחרות, דוגמת ארצות הברית, מרבית הדפיברילטורים עדיין נבדקים. להערכתם, ממצאי מחקר SIMPLE עשויים לשנות את הניהול בחולים הללו.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Heart Rhythm Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה