קרדיולוגיה

המלצה להערכת נוכחות יתר לחץ דם ומחלות לב לפני טיפול במעכבי VEGF (מתוך Canadian Journal of Cardiology)

טיפול במעכבי VEGF (Vascular Endothelial Growth Factor)  הביא לשיפור תוצאות הטיפול בחלק מהחולים עם מחלות ממאירות, אך כמעט כל המטופלים בתרופות אלו מפתחים לחץ דם גבוה, כאשר בחלק מהמקרים מתפתח יתר לחץ דם חמור. לאור זאת, במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Journal of Cardiology ממליצים מומחים להשלים בדיקות להערכת נוכחות יתר לחץ דם ומחלות לב לפני התחלת הטיפול בתרופות אלו.

החוקרים מסבירים כי יש להבין טוב יותר את המנגנון בבסיס העליה בלחץ הדם בעקבות טיפול במעכבי VEGF ודרושות הנחיות ברורות יותר ושיפור הטיפול בחולים אלו.  מעכבי אנגיוגנזה שייכים למשפחת תרופות חדשה בחולי סרטן, שנועדה למנוע יצירת כלי דם חדשים וכך לעצור או להאט את הגדילה או ההתפשטות של גידולים.

לפי חלק מהמחקרים הקודמים, יתר לחץ דם בעקבות טיפול במעכבי VEGF אינו תופעת לוואי של הטיפול, אלא מנגנון התלוי ברעילות אתר המטרה. מכאן עלתה ההשערה כי יתר לחץ דם עשוי להעיד על התועלת של טיפול במעכבי VEGF ותגובה חיובית לטיפול, ועל-כן עשוי להעיד על תוצאות טובות יותר של הטיפול.

הגורמים המדויקים המעלים את הסיכון ליתר לחץ דם על-רקע הטיפול במעכבי VEGF עדיין אינם ידועים. עם זאת, גורמי סיכון שנקשרו עם התפתחות יתר לחץ דם עם טיפול זה כוללים היסטוריה של יתר לחץ דם, טיפול משולב בלמעלה ממעכב VEGF אחד, גיל מעל 65 שנים, עישון וייתכן גם רמות כולסטרול גבוהות. מדד מסת גוף, תפקוד כלייתי, גזע, היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם או מחלות לב וכלי דם לא ניבאו התפתחות יתר לחץ דם עם טיפול במעכבי VEGF.

החוקרים ממליצים כי הטיפול ביתר לחץ דם בחולים שטופלו במעכבי VEGF יהיה מכוון להפחתת הסיכון לתחלואה קצרת-טווח על-רקע יתר לחץ דם, תוך שמירת המינון האפקטיבי של הטיפול לממאירות.

עדיין אין הנחיות ספציפיות בנוגע לטיפול ביתר לחץ דם על-רקע טיפול במעכבי VEGF, אך מומחים ממליצים על הערכה מלאה של חולים לנוכחות יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם לפני התחלת הטיפול במעכבי VEGF, ניטור תדיר של לחץ הדם ואיזון אגרסיבי של לחץ הדם ליעד המטרה (מתחת ל-140/90 מ”מ כספית).

לאור העובדה שטיפול במעכבי VEGF הופך נפוץ יותר ויותר וכן חלה עליה במספר החולים המבוגרים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ויתר לחץ דם, חשוב להבין טוב יותר את המנגנון בבסיס התפתחות יתר לחץ דם עם טיפול במעכבי VEGF וגורמי הסיכון המובילים למצב זה, כך שניתן יהיה לפתח הנחיות ברורות ולשפר את הטיפול בחולים.

Canadian Journal of Cardiology

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה