מחלוקת באשר להיקף צריכת המלח המומלץ (מתוך כנס ה-World Congress of Cardiology)

סקירה שכללה למעלה מ-100,000 משתתפים במחקר PURE (Prospective Urban Rural Epidemiology) הציתה מחדש את המחלוקת באשר להיקף צריכת הנתרן המומלץ. מהנתונים העדכניים עולה כי הן צריכה רבה והן צריכה מעטה של מלח מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם יתר לחץ דם וללא יתר לחץ דם.

החוקרים הציגו את ממצאי המחקר במהלך כנס ה-World Congress of Cardiology והסבירו כי באלו שצרכו בין 3,000 מ”ג ל-6,000 מ”ג נתרן בכל יום תועד הסיכון הנמוך ביותר לתמותה ותמותה קרדיווסקולארית, אך זוהה קשר בצורת U או בצורת J עם צריכת נתרן וסיבוכים קליניים עם צריכה גבוהה ונמוכה יותר של נתרן, עם עליה בשיעורי התמותה ואירועים קרדיווסקולאריים.

הסקירה כללה 101,945 משתתפים שצרכו 4,900 מ”ג נתרן ביום (בממוצע). מבין אלו, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם תוארה ב-8% מהמשתתפים. כ-10% מהמשתתפים צרכו פחות מ-3 גרם נתרן ביום ו-10% נוספים צרכו 7 גרם נתרן ביום, או יותר. מעט פחות ממחצית מהמשתתפים צרכו בין 4,000-5,990 מ”ג נתרן ביום. בסקירה מצאו החוקרים כי כמעט אף אחד מהחולים לא צרך פחות מ-2,300 מ”ג נתרן ביום.

מניתוח רב-משתנים עלה כי באלו שצרכו פחות מ-3 גרם נתרן ביום נרשמה עליה של 25% בסיכון לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים, בהשוואה לאלו שצרכו 4,000-5,990 מ”ג נתרן ביום. באלו שצרכו 7 גרם נתרן ביום ומעלה תועדה עליה של 15% בסיכון לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים. לאחר תקנון נוסף להרגלים תזונתיים ולחץ דם, באלו שצרכו פחות מ-3 גרם נתרן ביום עדיין תועדה עליה של 21% בסיכון לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי בחולים ללא יתר לחץ דם נרשמה עליה בסיכון לאירועים קליניים עם צריכת פחות מ-3 גרם נתרן, אך לא עם צריכת 6 גרם נתרן ומעלה. באלו עם יתר לחץ דם, הסיכון המוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים תועד עם צריכת נתרן רבה ועם צריכת נתרן מעטה.

ממצאי המחקר שנויים במחלוקת, לאור ההמלצות הנוכחיות מטעם מספר איגודים מקצועיים, כולל ה-American Heart Association, להפחתת צריכת נתרן לרמות נמוכות מאוד (פחות מ-1,500 מ”ג נתרן ביום). המלצות ה-Dietary Guidelines for Americans משנת 2010 תומכות בצריכת נתרן יומית של 2,300 מ”ג לאוכלוסיה הכללית ושל 1,500 מ”ג לאלו בגילאי 51 שנים ומעלה, אפריקאים-אמריקאים, או חולים עם יתר לחץ דם, סוכרת, או מחלת כליות כרונית.

מתוך כנס ה-World Congress of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה