שיעורי הישרדות טובים יותר בחולי סרטן עם רמות וויטמין D גבוהות (Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי רמות גבוהות של וויטמין D בעת אבחנת ממאירות מלווות בשיעורי הישרדות והישנות טובים יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הציעו כי וויטמין D עשוי לעכב את התקדמות ממאירויות דרך השפעתו על תאי גידול והשפעה על סביבת הגידול. בנוסף, ההשפעות הביולוגיות של וויטמין D על בריאות העצם ומערכת החיסון עשויות לסייע לחולי סרטן.

הממצאים מבוססים על מטה-אנליזה שכללה למעלה מ-17,000 חולי סרטן ומהנתונים עולה כי ההישרדות הכוללת בחולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום וממאירות של השד עם רמות וויטמין D ברבעון העליון הייתה טובה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם רמות ברבעון התחתון.

שיעורי ההישרדות הכוללים היו גם טובים יותר בחולי לימפומה עם רמות וויטמין D ברבעון העליון, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון.

רמות וויטמין D גבוהות יותר לוו גם בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית למחלות ממאירות בקרב חולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום וחולים עם לימפומה, ושיעורי ההישרדות ללא-מחלה היו טובים יותר משמעותית בחולים עם ממאירות של השד ואלו עם לימפומה.

העדויות תומכות בהשפעה מגנה של רמות וויטמין D גבוהות בדם בעת האבחנה, ממצאים שבלטו במיוחד בחולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום, ממאירות של השד ולימפומה.

יש עדויות מוגבלות המצביעות על השפעה מגנה של רמות גבוהות של וויטמין D בדם בעת האבחנה גם בחולים עם ממאירות של הריאה, ממאירות של הקיבה, ממאירות של הערמונית, לויקמיה, מלנומה וממאירות מסוג Markel Cell Carcinoma.

כאשר החוקרים בחנו את רמות 25(OH)D בדם בטווח 40-70 ננומול לליטר אל מול רמות נמוכות מ-19 ננומול לליטר, הם מצאו כי עליה של 10 ננומול לליטר ברמות וויטמין D בעת אבחנת ממאירות לוותה בירידה של 4% בשיעורי התמותה מכל-סיבה בקרב כללי חולי הסרטן בהם נבחן קשר מנה-תגובה.

במאמר נפרד שפורסם בכתב העת Clinical Cancer Research, חסר וויטמין D לווה בממאירות אגרסיבית יותר של הערמונית בגברים ממוצא אירופאי-אמריקאי ואפריקאי-אמריקאי. גברים אלו עברו את בדיקת הביופסיה הראשונה שלהם בשל ממצאים חריגים ברמות PSA או בבדיקה רקטאלית.

מהתוצאות עלה קשר בין רמות 25(OH)D נמוכות מ-12 ננוגרם למ”ל ובין מדד גליסון גבוה יותר ושלב קליני מתקדם יותר, בשתי הקבוצות של גברים, אך הקשר בין ממאירות ערמונית אגרסיבית יותר וחסר וויטמין D היה בולט יותר בקרב אפריקאים-אמריקאים.

מהמחקר עלה גם קשר בין רמות 25(OH)D נמוכות יותר בגברים בסיכון גבוה וגבוה מאוד לסרטן ערמונית, בהתאם לקריטריוני NCCN (National Comprehensive Cancer Network).

מהנתונים עולה כ חסר וויטמין D מנבא צורות אגרסיביות יותר של סרטן ערמונית בגברים אירופאים-אמריקאים ואפריקאים-אמריקאים.

Clin Endocrinol Metab. Published online April 29, 2014

Clin Cancer Res. 2014;20:2289-2299

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה