קרדיולוגיה

חשיבות המשך טיפול בקומדין במהלך אבלציה של פרפור פרוזדורים במניעת אירועים מוחים (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים כי המשך טיפול נוגד-קרישה בקומדין בטוח יותר מהפסקת הטיפול סביב פרוצדורות אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים, כך עולה מנתוני מחקר אקראי חדש שכלל למעלה מ-1,500 חולים בסיכון מוגבר לאירוע מוחי.

החוקרים מדווחים כי בחולים שלא טופלו בקומדין סביב הפרוצדורה, טיפול מגשר סטנדרטי בקלקסן לווה בעליה של פי עשר בסיכון לאירוע מוחי או אירוע איסכמי חולף ב-48 השעות לאחר אבלציה, בהשוואה לאלו שהמשיכו בטיפול בקומדין. באלו שהמשיכו בטיפול הפומי לא תועדה עליה בשיעור דימומים מג’וריים או מינוריים; למעשה, הסיכון לדימום מינורי היה נמוך משמעותית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול מגשר באמצעות קלקסן או הפרין נחשב זמן רב לטיפול הסטנדרטי בחולים המטופלים בקומדין לפני אבלציה של פרפור פרוזדורים, למרות שהגישה התבססה יותר על דעות מומחים מאשר נתונים מוצקים. עם זאת, מרבית המרכזים בנפח-גבוה בארצות הברית נטו לאחרונה לגישה לפיה ממשיכים בטיפול בקומדין ללא-הפרעה, כאשר עוד ועוד נתונים תצפיתיים נטו לטובת גישה זו.

במחקר COMPARE חולקו באקראי 1,584 חולים שהיו מיועדים לאבלציה באמצעות צנתר של פרפור פרוזדורים התקפי, קבוע או ממושך, עם מדד CHADS2 של 1 ומעלה וערכי INR בטווח 2-3 במשך 3-4 שבועות לפני האבלציה. קבוצה אחת קיבלה טיפול נוגד-קרישה סטנדרטי סביב הפרוצדורה, שכלל השהיית קומדין למשך 2-3 ימים לפני האבלציה עם טיפול מגשר בקלקסן ולאחר מכן הפרין דרך הוריד, עם מהלך הפוך לאחר האבלציה. קומדין ניתן ללא-הפרעה לקבוצה המקבילה. למשתתפים בשתי הקבוצות ניתנו זריקות הפרין לפני דיקור המחיצה במהלך הפרוצדורה.

מבין 41 האירועים המוחיים או האירועים האיסכמיים החולפים, 85% מהמקרים תוארו בחולים שעברו אבלציה בשל פרפור פרוזדורים קבוע, למרות שחולים אלו היוו עד מחצית מהאוכלוסייה. בקבוצת החולים עם פרפור פרוזדורים ממושך וארוך-טווח נכללו שני האירועים התרומבואמבוליים היחידים, שתוארו שניהם בקרב מטופלים שהמשיכו בנטילת קומדין.

גורמים מנבאים משמעותיים לאירועים תרומבואמבוליים כללו מין נקבה, מדד CHADS2 של שתי נקודות ומעלה ופרפור פרוזדורים קבוע וארוך-טווח, כמו גם הפסקת טיפול בקומדין.

סביר להניח כי התועלת של גישת המשך טיפול בקומדין תהיה גדולה יותר בחולים עם פרפור פרוזדורים כרוני, מאחר ופרפור פרוזדורים דורש אבלציה ארוכה ואינטנסיבית יותר. ככל שהאבלציה נרחבת יותר כך הסיכון לאירוע תרומבואמבולי סביב הפרוצדורה גדול יותר, וככל שהסיכון גדול יותר, כך התועלת הנצפית גדולה יותר. בדומה, תוארה תועלת גדולה יותר עם המשך טיפול בקומדין בחולים עם מדד CHADS2 של 2 נקודות ומעלה.

החוקרים מזהירים מפני השלכת ממצאי מחקר COMPARE לנוגדי הקרישה הפומיים החדשים ויש להשלים מחקרים להערכת תרופות אלו בחולים בסיכון-גבוה לפני שניתן יהיה לקבוע אם הן בטוחות דיו כחלופה לקומדין.

Circulation 2014           

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה