קרדיולוגיה

שליש מהילדים שנבדקו בטקסס אובחנו עם רמות כולסטרול גבוליות או גבוהות (מתוך כנס ה-American College of Cardiology )

בשליש מהילדים שעברו בדיקות סקר שגרתיות להערכת פרופיל השומנים בדם במרפאות ראשוניות זוהו רמות כולסטרול גבוהות או גבוליות-גבוהות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American College of Cardiology.

החוקרים מדווחים כי באשר לרמות LDL, ב-46% מהילדים הרמות היו גבוהות-גבוליות או מוגברות וב-44% מהילדים רמות HDL היו נמוכות או נמוכות-גבוליות.

למרות שמחלות לב וכלי דם הן נדירות בילדים, ידוע כי טרשת עורקים מתחילה עוד בילדות וכי הגורם המנבא היחיד החשוב ביותר של היפרכולסטרולמיה בבגרות הוא רמות כולסטרול בילדות. החשיפה המצטברת לרמות כולסטרול גבוהות קשורה עם התפתחות וחומרת טרשת עורקים.

לאור ההמלצות לבדיקות סקירה לרמות כולסטרול בילדים בגילאי 9-11 שנים, החוקרים התבססו על מאגר Texas Children’s Pediatric Association, אחד המאגרים הגדולים ביותר בארצות הברית, עם נתונים מ-45 מרפאות ראשונית באזור יוסטון ואספו מידע אודות כ-12,700 ילדים שעברו בדיקה גופנית בין ינואר 2010 ועד יולי 2013.

הריכוז הממוצע של כולסטרול כללי, LDL, Non-HDL ו-HDL עמד על 162, 92, 113 ו-52 מ”ג לד”ל, בהתאמה.. מבין החולים שעברו בדיקות סקירה, ב-66% מהילדים רמות כולסטרול כללי היו תקינות וב-33.7% הרמות היו גבוליות או מוגברות. שיעור גדול יותר של ילדים אובחן עם ערכי LDL גבוליים/מוגברים, בעוד שב-46% רמות טריגליצרידים היו מוגברות.

כשליש מהחולים הללו היו שמנים. בבנים תועדה נטייה לערכי כולסטרול גבוהים יותר, אך בנשים תועד סיכוי גדול יותר לרמות HDL נמוכות יותר. בשמנים פרופיל השומנים היה גרוע יותר, בהשוואה לנבדקים לא שמנים. כאשר החוקרים בחנו את הרקע האתני של הילדים, הם מצאו כי בילדים היספאנים תועדה שכיחות גבוהה יותר של רמות טריגליצרידים מוגברות וערכי HDL נמוכים, בהשוואה לילדים לא-היספאנים. מעניין לציין כי ממצאים אלו דומים למחקר שפורסם לאחרונה ונערך במבוגרים, כאשר מהנתונים עלה כי בהיספאנים רמות טריגליצרידים גבוהות יותר ורמות HDL נמוכות יותר.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר, בשילוב עם ההיארעות של השמנת-יתר שתועדה בסקירה, מהווה מקור לדאגה וכי דרושים מאמצים להדרכת רופאים ראשוניים בנוגע להמלצות לבדיקות סקירה של ילדים לפני גיל ההתבגרות לזיהוי הפרעות בפרופיל השומנים בדם.

מתוך כנס ה-American College of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה