קרדיולוגיה

מקדימים שתיקה לתרופה – סקר חדש קובע: ארבעה מכל חמישה חולים לא מדברים בפייסבוק על מצבם הבריאותי

כבר שנים שפייסבוק משמש בתור המוקד הווירטואלי של חיינו ונדמה כי אין נושא שהגולשים נמנעים מלשתף ולדבר עליו ברשת החברתית הגדולה בעולם. אולם עתה מתברר כי בכל זאת ישנו נושא אחד שגורם לגולשים בפייסבוק להיאלם דום: 80% מבעלי חשבון פייסבוק הסובלים ממחלות כרונויות אינם מתייעצים ומספרים על מצבם הבריאותי בפייסבוק, כך עולה מסקר חדש שערכה הרשת החברתית בנושאי בריאות “כמוני” בקרב 624 חברים באתר. רק 8% מהמשיבים על הסקר ציינו כי הם נעזרים רבות בפייסבוק עבור מטרה זו.

יחד עם זאת, על אף שפייסבוק כמעט ואינו משמש גולשים חולים עבור התייעצויות בנושאים בריאותיים, האינטרנט עדיין מהווה מקור מידע מרכזי בכל הנוגע למחלות: מהסקר עולה כי מקורות המידע העיקריים שמהם למדו המשתתפים על מחלתם הם אתרי אינטרנט של עמותות העוסקות במחלה (44%), אתר “כמוני” (42%) ואתרי אינטרנט של קופות חולים או רופאים (35%). רק 23% רכשו את מרבית הידע על מחלתם באמצעות חברים או קרובי משפחה ורק 22% רכשו מידע זה באמצעות ספרים או מאמרים בנושא.

עוד עולה מהסקר כי רבים מהאנשים המחפשים מידע רפואי באינטרנט אינו לוקחים אותו בעירבון מוגבל אלא מתייחסים אליו במלוא הרצינות: 38% מהמשיבים העידו כי למידע שמצאו ברשת הייתה השפעה רבה על קבלת החלטות הנוגעות למצבם הרפואי. לפי הסקר, מידע רפואי וירטואלי משפיע על גברים (42%) יותר מאשר על נשים (33%), ועל אנשים שהעידו על עצמם כבריאים (43%) יותר מאשר על חולים (36%).

לדברי מנהלת אתר “כמוני” תמר שיפטר: “ממצאי הסקר מראים שלמרות שרבים מאיתנו מחוברים לפייסבוק מסביב לשעון, אנחנו לא חושבים שהוא פלטפורמה מתאימה לדסקס על נושאים רפואיים. אנחנו אוהבים להעלות לפייסבוק סטטוסים שמחים, לשתף תמונות שלנו מבלים עם חברים וליצור את הרושם שיש לנו חיים נפלאים. אבל מטבע הדברים אף אחד לא מרגיש בנוח לספר בפייסבוק על לחץ הדם הגבוה שלו או לבקש שם עצות לטיפול בדלקת בשלפוחית השתן. מעבר לכך, רוב האנשים מבינים שעדיף לדבר על נושאים בריאותיים רגישים באופן דיסקרטי עם גורמים מומחים ולא עם מישהו שלמד איתנו פעם בתיכון”.

באופן מפתיע נמצא בסקר כי החברות באתר כמוני לא רק שתורמת להבנת המצב הבריאותי של החברים בו ומשמש עבורם מסגרת תומכת, אלא גם מסייעת לחבריו בהתנהלות האקטיבית מול המחלה: 27% אמרו כי החשיפה ל”כמוני” שינתה את הדרך שבה הם משוחחים עם הרופא שלהם ו-23% אמרו כי בעקבות מעורבותם באתר, הם מתמידים יותר בלקיחת תרופות. כמו כן, 46% ממשתתפי הסקר העידו כי החברות באתר שיפרה משמעותית את ההבנה שלהם על מצבם הבריאותי, 37% העידו כי “כמוני” עזר להם למצוא מסגרת תומכת של אנשים שמבינים את מצבם, ו-32% העידו כי החברות באתר שיפרה את האופן שבו הם מתמודדים נפשית עם מצבם הבריאותי.

הסקר נערך בשיתוף חברת zeta tools המתמחה בביצוע סקרים באינטרנט.

כמוני” היא רשת חברתית-בריאותית ראשונה מסוגה בישראל המתמקדת במטופל ובסובבים אותו. כמוני הוקמה בשנת 2010 כחברה למען הציבור והיא יוזמה של פרופ’ מרדכי שני, מייסד מכון גרטנר וחתן פרס ישראל. באתר ישנן קהילות רבות, ביניהן: קהילת קשב וריכוז, קהילת שלפוחית רגיזה, קהילת קרוהן וקוליטיס, אוסטיאופורוזיס, לב, סוכרת, טרשת נפוצה, כאב כרוני, שבץ מוחי, קהילת הפרעות אכילה וקהילות נוספות.

הקהילות השונות באתר מאגדות בתוכן מגוון תכנים; מדריך מלא על המחלות, מאמרים וחדשות שוטפות, תכני גולשים, בלוגים ופורומים של מומחים, קבוצות דיון ותמיכה, מפגשים ומודעות. כמו כן, מאפשרות הקהילות תקשורת פרטית בין הגולשים באמצעות דואר אלקטרוני פנימי או צ’ט בין חברי הקהילה.

“כמוני” זוכה ל-200,000 כניסות לאתר מדי חודש וליותר מ-100,000 מבקרים ייחודיים ויותר מ-20,000 גולשים רשומים. באתר פועלים יותר מ-1,000 בלוגים ויותר מ-500 קבוצות גולשים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה