קרדיולוגיה

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית בטוחה במטופלים עם דפיברילטורים תת-עוריים (מתוך כנס ה- European Congress of Radiology)

בחולים עם התקני S-ICD (Subcutaneous Implantable Cardioverter Defibrillator) ניתן להשלים בבטחה בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress of Radiology. החוקרים מסבירים כי המיקום ומבנה המערכת מאפשר להשלים את בדיקת ההדמיה בבטחה.

משנת 2009, בלמעלה מ-450 חולים ברחבי העולם בוצעו השתלות של התקנים אלו, כאשר 52 טופלו במרכז הרפואי בו עובדים החוקרים. המערכת התת-עורית אינה דורשת אלקטרודות בלב או סמוך לו והעיקרון הוא כי הדפיברילטור ממוקם מתחת לעור, ללא מגע עם הלב.

מדגם המחקר כלל 12 גברים ו-3 נשים עם מדד מסת גוף ממוצע של 26 ק”ג למטר בריבוע. בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית עם 1.5 Tesla שימשה במסגרת המחקר, כאשר בוצעו חמש סריקות של המוח, 4 סריקות של הלב, 6 סריקות של עמוד השדרה המותני ו-2 סריקות של עמוד השדרה הצווארי.

כל הסריקות בוצעו לפחות שישה שבועות לאחר השתלת S-ICD וההתקן כובה במהלך ההדמיה.

החוקרים מסבירים כי לא עלו על הסף של 2 וואט לקילוגרם. לבטיחות החולים, הם נעזרו במד סטורציה ואק”ג במהלך הסריקה, עם דפיברילטור וקרדיולוג בסמוך. במהלך הסריקה, נמדד חום העור של החולים, והנבדקים התבקשו לדווח מיד על כל כאב, תחושת תזוזה או תחושת חימום באזור כיס ההתקן או האלקטרודה.

מהנתונים עולה כי אין עדויות לתזוזה או סיבוב של ההתקן, לא תוארו מקרים של פגם בתפקוד בבדיקות לאחר הסריקה של ההתקנים עד שנה לאחר הבדיקה. כמו כן, לא תוארו ממצאים מלאכותיים בבדיקות ההדמיה של המוח או עמוד השדרה, אם כי בהדמיה של הלב תוארה הפרעה בהדגמת החלל השמאלי.

במהלך המחקר חזרו על הפרוצדורה בשני משתתפים שהתלוננו על תחושת חימום באזור הכיס במהלך סריקת עמוד השדרה המותני, שנבעו ממודד החום. למרות שמודד החום אמור היה להיות בטוח לשימוש בבדיקות MRI, הוא ייצר כמות חום מסוימת, אותה הרגישו הנבדקים.

לאחר שינוי הסריקות החוזרות, עם כמה שינויים במאפייני הבדיקה, הנבדקים דיווחו על שיפור בתחושת החום.

החוקרים כותבים כי אעפ”י שבדיקת ה-MRI בטוחה בחולים עם התקני S-ICD, דרושים מחקרים נוספים לאופטימיזציה של הרצפים המתאימים לבדיקות הלב.

European Congress of Radiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה